Piero Travani Tomat al è un zovin di vincj agns inamorât de sô tiere e dal so lavôr. Dopo vê finidis lis scuelis superiôrs (al è perît edîl), al à sielzût di continuâ la ativitât di so pari inte aziende agricule, savint benon lis dificoltâts che al varès cjatât ma fiduciôs intun doman plen di sodisfazions.
La aziende di famee si cjate intal comun di Enemonç e si poie principalmentri sul arlevament di vacjis di lat. Tai ultins agns a àn zontade une gnove ativitât, la produzion di cartufulis: intune superficie di doi etars, a coltivin diviersis cualitâts di cartufulis che a vegnin metudis sul marcjât.
“Une des dificoltâts principâls tal nestri setôr, e no dome – al conte Piero -, a son i coscj alts di produzion, che inte nestre zone di mont a incindin cetant sul vuadagn finâl. In chest lavôr no son ni fiestis ni dîs di vore, ogni dì al tocje jessi presints.
Forsit la plui part des dificoltâts te nestre categorie a son par vie che e je une negligjence inte gjestion politiche dal teritori. O noti une incapacitât di valorizâ e tutelâ lis ativitâts agriculis che, in Cjargne, a podaressin dâ buinis oportunitâts par tancj zovins e un leam cul setôr turistic.
Il bandon de agriculture al à puartât il bosc a vignî indenant dibot fin su pe puarte di cjase e lis bestiis salvadis a svicinâsi, ruvinant lis culturis.
I aspiets biei dal gno lavôr a son la autonomie di gjestion, il vivi a contat cu la nature e cui animâi che o tiri sù. Mi da grande sodisfazion, par esempli, fâ nassi e tirâ sù lis vidielis che a deventaran vacjis di lat pe mê aziende.”
Piero, ancje se lis dificoltâts a son tantis, si stime fortunât di podê lavorâ te sô tiere, ancje parcè che al viôt tancj siei amîs che a scuegnin cirî lavôr tal forest.
“O crôt che par un zovin che al vueli vierzi une ativitât come la mê al sedi cetant dificil – o cuasi impussibil – rivâ insom, soredut se nol à aes spalis almancul une piçule aziende agricule. E chest, sedi pai tancj coscj che pe burocrazie che e scjafoie ogni iniziative.”
✒ Marta Vezzi
Une storie furlane / Orchestre a pletri Tita Marzuttini: passe cent agns di storie cence pierdi la sgrimie
Serena Fogolini
Giovanni Battista Marzuttini, al jere il 1884 cuant che un zovin marcjadant di farinis, Nicolò Serafini, al decideve di meti sù a Udin un circul mandulinistic, striât di chel strument che al veve vude maniere di scoltâ in gracie di un viaç a Rome.◆ Tirade dongje la int e soredut lis risorsis finanziariis, e tacà […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / “Der Voschank”, il spetacul des mascaris sauranis
Sara Traunero
La tradizion dal “Kheirar” e dal “Rölar” e cjape dentri dut il paîs Mascaris bielis e mascaris brutis, cun musis intaiadis intal len e cu lis liniis plui diferentis, a son lis protagonistis assoludis di une ricorence tant curiose che antighe: al è il Carnevâl di Sauris, intal dialet sauran locâl cognossût ancje tant che “Der Voschank”.L’aspiet […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / La maravee di scuvierzi il Carnevâl rosean
Diego Navarria
Cuatri amîs inmagâts de origjinalitât di lenghe, musiche e bai dal Cjanâl incjantonât jenfri lis Musis e la mont Cjanine In ce aventure che mi soi butât! Dut par lâ daûr di mê madone! Cumò, aes trê dopomisdì, achì in machine o sin in cuatri: jo, Mario Dean, 46 agns, professôr di talian tal Marinelli, […] lei di plui +
A torzeon pal Friûl / Il rituâl de Messe dal Spadon nus ripuarte ae ete dai Patriarcjis
Sara Traunero
La memorie e torne indaûr a Marquart, ma forsit la tradizion e je ancjemò plui antighe Ai 6 di Zenâr, in ocasion de fieste de Epifanie, il Comun di Cividât si prepare a celebrâ un rituâl tant curiôs che inmagant: e je la Messe dal Spadon, che par tradizion si fâs tal antîc Domo antîc. […] lei di plui +
Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921
Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +
Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)
Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +