Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE VIVE. Gnovis ativitâts tal Comun di Darte

............

Al somee che e tiri arie gnove intal Comun di Darte.
Ai 27 di Avrîl, al è stât screât il negozi di florist “Il fiocco”, di Sara Migotti e Marzia Candoni. “Cuant che o soi restade incinte – e conte Marzia Candoni – o ai tacât a pensâ di cjatâmi un lavôr part time e cussì o ai pensât di vierzi un negozi. Sara, che le cognòs da agns, e à simpri vude la passion pes rosis e alore o vin decidût di vierzi insieme chest negozi. A Tumieç, i presits dai afits a jerin alts. Achì a fitavin par pôc e alore o vin sistemât i locâi e o vin viert. La pôre di no rivâ insom e je stade tante ma cul jutori di int esperte e cun tante buine volontât, nuie al è impussibil. Dongje di rosis e plantis, si cjatin ideis regâl, bilietuts di auguris e si puedin ordenâ bombonieris, e o curìn ancje la preparazion des glesiis pes gnocis.”
Ai 10 di Mai, e à vierzût ancje la edicule e cartolarie “Non solo carta”. La idee e je nassude massime di Chiara Gortani che, cjacarant cui amîs, e à pensât di tornâ a meti in pîts tal paîs chest servizi che al mancjave di tant timp. A Otubar, Chiara Gortani e passarà la gjestion a di une altre zovine dal puest.
Dongje dai gjornâi, si cjate alc di dut par chel che al rivuarde articui di cartolarie e ancje cualchi ogjet particolâr fat a man  di une dite di Paulâr; in curt si podaran cjatâ i biliets des corieris, servizi di fotocopiis e di fax. Pal prossim an, si podaran ancje ordenâ i libris di scuele. In ogni mût, e je dute la disponibilitât par cirî di contentâ ogni esigjence dai clients.
Te frazion di Cedarcjis, ai 19 di Jugn e à tornât a vierzi, vistide di fieste, la “Antica Osteria Candoni dal 1915 – RistoWine Bar”. “Il locâl al è stât ereditât de mê femine – al conte Giacomino Rupil – e o vin pensât di ristruturâ l’ambient, cirint di curâlu cetant tai detais par che al sedi adat a ducj. O sin partîts par dâ la pussibilitât a la int di lavorâ. Cuant che o sarìn a regjim, o darìn lavôr a trê fameis. Tra un pôc, la gjestion e passarà a gno fi. In cusine a son agne e nevôt che a colaborin insieme, proponint plats fats in cjase doprant i prodots dal nestri teritori”. “Cheste cjase le à fate gno bis nono – e dîs Paola Candoni – che al jere impresari, e le à finide tal 1915. Il locâl al è stât dât in afit a divierse int. Dal ’60 al ’78 a àn tignude vierte la ativitât i miei gjenitôrs. Dopo, gno pari al veve vierte la buteghe dai colôrs, parcè che sul imprin dome il bar nol bastave, e a àn sielt di dâ in afit il locâl. La plui grande gratificazion e je cuant che la int e ven e e reste contente parcè che i plâs il locâl”.
Trê gnovis ativitâts in chescj timps di magre a son un biel segnâl, soredut pe zoventût che si met in zûc tal propri paîs, dant une biele e frescje bote di vite tal Comun di Darte.
Une mancjance metude in lûs di ducj e je chê des istituzions che a dovaressin jessi une vore plui presintis par dâ un jutori concret ae zoventût che e scombat par cjatâ un lavôr e par restâ a vivi in Cjargne.! ❚
✒ Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +