Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE. Aziende Agricule La Sisile di Elena Sica

............

La Sisile e je une aziende agricule metude in pîts di cirche un an di Elena Sica, une zovine cun tante voie di fâ di Divilin di Vile Santine.

«Nô, come famee, o vin simpri vût cjamps di cartufulis”, e conte Elena. “A mi mi è simpri plasude la idee di vê un lavôr par gno cont e soredut di stâ fûr intal mieç de nature, no sierade intun ufici. Finît il liceu sientific, o ai pensât di cjoli un toc in plui di cjamp di coltivâ e di vierzi une aziende. E cussì o ai fat.»

La sielte dal non La Sisile no je stade fate a câs, anzit e je un grum leade al ricuart dal mont di frute di Elena Sica: «Cuant che o jeri piçule, o lavi simpri tal cjamp cun mê mari e mê none, e o viodevi simpri lis cisilis a svolâ. Dopo, o ai tacât a lâ a scuele; deventade grande, no sei lade plui tal cjamp e no ‘nd ai plui viodude nissune. Cuant che o soi tornade tai cjamps, o ai tornât a viodilis. Mi plaseve fâ riferiment a chest fat e alore i ai dât il non La Sisile ae mê aziende.»

Ciert, il lavôr di Elena al è impegnatîf e, e dîs «tancj a son i sacrificis: in Primevere che nol è tant cjalt o lavori dut il dì, di Istât invezit o jevi adore e o stoi tal cjamp fin 10.30-11.00 e po des 4 dopomisdì fin 8-9 di sere. I lavôrs a son simpri chei: o fâs la jerbe tai cjamps, o semeni, o viôt des plantis se a son di sistemâ… Cumò o soi daûr a cjapâ sù cartufulis e duncje il gno timp lu dedichi dome a chel. O ai 5 cjamps a Divilin e un a Fusee: 1 etar e 2 di tiere di coltivâ…Trê cjamps a son dome di cartufulis di trê cualitâts (blancje, rosse e viole, di semencis de Cjargne), cevolis, fasûi, cesarons. Tai doi cjamps dongje cjase o ai dut ce che si met tal ort: melanzanis, lidric, pevarons, cavoçuts, jerbetis rossis, verze, verzots… A pene vierte la aziende, o ai fate domande par vê la certificazion biologjiche e o soi inmò daûr cu la burocrazie: i miei prodots a son biologjics, tal sens che la semence e lis plantutis a son za biologjichis, e ancje la robe che o dopri (ledan e ce che mi covente) e je naturâl, cence nuie di chimic. Par vê la certificazion, e je dute une procedure di fâ: a vegnin a fâ 2-3 controi ad an, a son i regjistris di compilâ indulà che o cjapi note di ce che o ai metût tal cjamp (se o ai di butâ un pôc di ram o di ledan, o scuen segnâ dutis la cuantitâts che o met). Dopo dal lavôr tai cjamps, al ven ancje il lavôr des cjartis! Tal control che al ven fat, a viodin i regjistris e dopo a van tai cjamps a controlâ se ce che o ai scrit al corispuint.»

I prodots di Elena si cjatin ogni lunis al marcjât di Tumieç e a Denemonç, a Carniagricola. «La int e à bisugne di tornâ indaûr e di mangjâ ben, e e cîr chescj prodots. O ai int che mi ven a cjase cuant che e vûl e o lin tal cjamp a cjapâ sù la robe, o ben mi clame, mi fâs l’ordin al telefon e jo i prepari i prodots. Di Invier, o ai ancjemò cartufulis e cualchi capûs, la tiere e à bisugne di polsâ e la ativitât si ferme, ancje parcè che no ai sidreris par podê continuâ la coltivazion: o pensi che tra un pôc lis metarai, par podê slungjâ la disponibilitât dal prodot un pôc plui a dilunc.»

Cui che al vûl savê alc di plui, al pues viodi la pagjine www.lasisile.com o la pagjine facebook La Sisile. E propit achì, si podarà scuvierzi la passion che Elena e à pal so lavôr: «Si lavore ancje a Madone di Avost… e ce mâl isal? Se al è fat cun passion, nol pese gran!»

✒ Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +