Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cjamaris di cumierç: Pordenon al à pôre de invasion

............


Pordenon al à pôre de invasion. Dai imigrâts? No, di chei di Udin… Le àn clamade “anession” i sorestants “made in Pn”, la decision di Rome di fondi lis dôs Cjamaris di Cumierç di ca e di là da l’Aghe. Une leç sbaliade, une falope di chês nassudis intor de riforme istituzionâl che il Guvier Renzi al voleve fa buine e che i talians a àn refudade votant cuintri ai 4 di Dicembar passat. Ma se la leç che e veve di cambiâ la Costituzion e je muarte in che volte, cheste altre norme di “semplificazion” no: e va indevant istès, metint cuintri teritoris fradis come chei di Udin e Pordenon e lant a stiçâ un marum che cierts ambients “vip” dal Friûl Ocidentâl no àn mai platât.
La tesi de “intelighenzie” sul Noncel e je che l’acorpament des dôs Cciaa al puartarès indaûr la linie dal timp di passe 50 agns, prin che e nassès la Provincie di Pordenon. Lant daur di cheste fantasiose teorie, chei di Udin a saressin cussì influents di vê fat buine une norme valide a nivel talian, ma studiade di pueste par gloti Pordenon. Purtrop il mandant dal “sassinament” nol è Udin ma chel Renzi che i imprendidôrs di Unindustria e Cciaa Pn a àn sostignût cun fuarce cuant che al domandave il Sì al referendum. Cence rindisi cont che il centralisim a Rome al dispon normis che a somein sveltî lis robis, ma intant a copin lis specificitâts dai teritoris. La realtât e je che l’uniche reson par tignî in pîts une Cjamare di Cumierç no varès di jessi la cuantitât di impresis sociis, ma la sô eficience: e chê di Pordenon e funzione une vore ben.
Dut cas il fat di berlâ a une fantomatiche anession al è sintomatic: al è plui facil cjatâ il nemì e il pericul subit dongje di te, pluitost che la a cirilu alì che al è pardabon. E cussì a Pordenon a cjalin cun favôr al Venit (l’acorpament cun Trevîs lu fasaressin vulintîr, a sintî lôr) e si metin dongje a nivel di costrutôrs parfin cun Triest. L’impuartant pai sorestants al è sfrancjâsi de idee di jessi furlans: ma al sarès ben che i citadins di Pordenon a capissin che il zuc di dividisi al è une vore pericolôs, par ducj.

di Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +