Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Chei che a tornin

Walter Tomada

E je int che si cjate a jessi furlane ma nassude e cressude a miârs di chilometris di chenti:
e che il Friûl lu cognòs dome in gracie des contis dai vons, dai paris, des fotografis, de lenghe, o che adiriture no lu cognòs propit par nuie. A son furlans che o di rif o di raf a vegnin simpri a fâ i conts, prin o dopo, cu la lor identitât: e se a vivin in puescj dulà che la fortunedi une volte si è mudade vuê in pore e insigurece, prin di dut economiche, tant che in Argjentine, dispès ur capite di sintisi dome “libars di scugnî tornâ”.
NO DOME BUTUI DI ROSE_ Ve chì alore che la identitât si displee di gnûf intal so teritori di divignince: ma no son ducj butui di rose cuant che un furlan al torne a cjase… Anzit, al è dificil che chescj furlans di seconde, tierce o parfin cuarte gjenerazion: al è un mistîr no simpri masse biel chel di “chei che a tornin”. A menin vitis a tirâ indevant: soredut al inizi, ma no molin e la lôr ativitât, il lôr savê, la lôr capacitât a vegnin fûr un pôc a la volte, planc, cuiets ma inesorabii. Tal zîr di cualchi an, a tornin a jessi protagoniscj: magari a fasin fature a imparâ il furlan, o a strissinin un talian che al pant ancjemò l’acent spagnûl, ma i argjentins a son la ponte di chel “iceberg” che e je l’ondade migratorie al contrari. A son e a vuelin restâ in Friûl, cheste volte: ancje se lis olmis de nostalgjie ju sburtaressin a tornâ dulà che la prime onde de storie ju veve sgnacâts.
TINDINCE INVERTIDE DI 30 AGNS_ Al semearès che si trati di robis che a stan capitant cumò, intai ultim agns. Invezit al è scuasit di 30 agns che si è inviertide la tindince. De France, de Gjermanie, de Svuizare in tancj a son tornâts subit daspò dal taramot: e planc planc la voie di tornâ e je stade simpri plui clare ancje inte Americhe dal Sud, tant che a dimostrin i studis dal massim espert de materie, il ricercjadôr argjentin-furlan Javier Pablo Grossutti che adun
cul gjeograf Francesco Micelli al à realizât tai ultims agns une mapadure une vore significative des migrazions furlanis.
Chei che a vuelin savê dulà che a son finîts tal mont i abitants di Tavagnà, Puçui, Tumieç, parfin i roseans e i comelianòts, al à di lâ a scandaiâ i siei tancj lavôrs. Grossutti, laureât in siencis politichis a Buenos Aires tal 1990, ma antropolic di scusse buinonone, al à studiât ancje il fenomen contrari, ven a stâi ad esempli “L’emigrazione argentina in Friuli” o soredut “I rientri in Friuli da Argentina, Brasile, Uruguay e Venezuela” intal periodi dal 1989 al 1994.
Cui che al vûl savê di plui su “chei che a tornin” al po cirîlu lì, in chest test une vore biel editât dal Ermi tal 1997. E je une altre iniziative che e po judâ a recuperâ cheste memorie. Dal 1996 e je nassude difat une associazion culturâl, “La Clape Friûl dal Mont”, che e je chê che e met dongje i emigrants tornâts in Friûl, e che sul sît www.clape.it e à scomençât a inserì storiis no di chei che a son lâts ator pal mont a cirî fortune, ma di chei che la fortune le an cjatade tornant chenti.
E cussì o podìn lâ a viodi vite e maraveis di trê Lucianos, che a son rivâts a cjatâ un troi par vê culì la possibilitât di cjatâsi di gnûf a cjase: il scultôr Luciano Spizzo, svuizar di Trep, il compositôr Luciano Turato, piemontês di Buje, e il pitôr Luciano Filaferro, cuntun cognon che ancje in Australie al mostrarès la divignince di Mueç. Al sarès biel che a chestis storiis si podessin zontâ dutis chês di chei che a an cjatade di gnûf l’Americhe a cjase lôr. O magari di chei che la lôr tiere no ur à ancjemò dât chel bon acet che a speravin. La storie di “chei che a tornin” e à juste scomen@at scomençat a scrivisi; e par sigûr e je une di chês storiis che al vâl la pene di contâ.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +