Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Ce isal chest “Post teisim o Dopo Diu”?

Tonin Cjapielâr
Diu intune piture di Jacob Herreyns

Un tierç dai zovins vuê in Italie si declare ateu. Ma cuale ise la divinitât
che no cirin – o no cjatin?

Blaise Pascal

Il Post teisim mi pon tune riflession moderne li che mi domandi: il Diu tramandât de culture patriarcjâl aial ancjemò un sens, un significât, o isal aromai un Diu vecjo di poiâ fra lis ratatuiis inutilis sul cjast?
Une cuistion, ancje cheste, aromai superade: te nestre societât ocidentâl che Diu al sedi o nol sedi, si vîf in pratiche come se nol fos.
◆ Di fat, si lei su la Vite Catoliche dai 12 di Lui di chest an che: “Il 31% dai zovins tra i 18 e i 30 agns vuê in Italie si declare ateu”, e li a tetin ancje lis gnovis gjenerazions furlanis; a son di zontâ lis percentuâls di chês altris etâts.
Personalmentri, prime di acetâ chescj verdets, mi fermarès un moment cul cardinâl Carlo Maria Martini. Lui al diseve che no si à di dividi la int fra chei che a crodin e chei che no crodin, ma fra chei che a pensin e chei che no pensin, savint che chei che a pensin a restin simpri un gruput scjars sedi fra chei che a disin di crodi come fra chei che a disin di no crodi.
◆ Se chest al è vêr, la domande tal nestri câs no si ferme al “Diu isal: sì o no”, ma “trop la int di vuê rivie a pensâ in profonditât o no”.
Al spiegave za Blaise Pascal, matematic, fisic, filosof dal secul XVII che la domande su la esistence di Diu e je inutile parcè che ni la matematiche, ni la sience, ni la tecniche, ni la filosofie, ni, si podarès zontâ vuê, la inteligjence artificiâl a son in stât di dâ une rispueste provade.
◆ Masse limitadis, insiguris e tun continui mudâ.
In cheste situazion, al continuarès Pascal, par variis motivazions al è resonevul scometi che Diu al esist. Mi va ben; però, a interompin i post teiscj, ise valide la imagjin di Diu che nus è stade tramandade fin cumò?
◆ E je une domande legjitime e che e merte grant rispiet.
Lôr a contindin: il Diu de tradizion, maschilist, di gjenar, patriarcjâl, onipotent fra potents, Diu di danâts e di miracui, nol à sens, e la prove e je che in tancj secui nol à risolt ni dolôr, ni miserie, ni violence, ni vuere. In cussience, tocje cancelâ dal dut cheste forme di divinitât e avodâsi a un Diu diferent.
◆ Cun cheste teorie, vignint al Friûl e ai Furlans, il Diu di Aquilee, di Cromazi, dal patriarcje Bertrant, dai martars e dal lôr sanc, di sant Scrosop pari des derelitis di Udin, di predis che a àn dade la lôr vite, dai nestris vons che tant a àn crodût e preât, al è fûr di plomp e al à fat il so timp. O vin di lâ viers un Diu gnûf – a continuin i post teiscj – che no si rivele in cheste o in chê altre religjon ma che al è dentri de sostance dal univiers intîr e che te/de nature al guvierne dut. O podaressin dî: une inteligjence naturâl infinide o ancje un amôr che in energjie si disfâs e che si pant te evoluzion dal univiers e tal passâ dai miliarts dai agns; un Diu che al è in dut ma cence dialic storic, cence relazion personâl o passion pe nestre umanitât, come che nol fevelàs: un anonim, forest a lis vicendis e ae vite.
◆ La uniche pussibilitât di metisi in contat cun lui e je tal vivi in armonie cu la creazion: cheste e je ancje la etiche supreme e il sens de esistence.
◆ Forsit o ai semplificât un ninin masse; ciert, però, chest al è il pont che mi distache dai post teiscj. Lôr a àn un Diu energjie come chê dal soreli che al sclipìs e al da vite ma nol sa se o esist; jo invezit mi met de bande dai milions di puars che vuê a àn dibisugne di un Diu dongje, compagn di strade, che si sbasse, al scolte, al consee, al da coragjo, al da un sens e soredut une liberazion ai cence tiere, cence carantans, cence justizie, cence sperance. O ai dibisugne dal Diu dal Esodi de Bibie che al dîs: O ai viodût, o ai propit viodût la miserie dal gno popul in Egjit. O ai sintût trop che a berlin denant di chei che ju tegnin sot,o sai dute la lôr streme. O soi vignût jù par gjavâju des mans dai Egjizians (Esodi 3, 7-8). O stoi cul Diu che al à tignût sù i nestris vecjos tes lôr miseriis e disgraciis cence fin, e che ancje vuê al ven invocât di milions di lôr: dispatriâts, diseredâts, violentâts – ju viodìn ogni dì par television – bandonâts di ducj, che – tancj o pôcs no lu sai – a puedin dî par esperience: Se il Signôr nol fos stât de nestre bande cuant che i oms nus plombavin cuintri, nus varessin glotûts vîfs. Benedet seial il Signôr che no nus à lassâts che o colassin tes lôr gramulis. (Sal 124).
Ve, o bandoni il Diu splendit de filosofie dai post teiscj e mi met cul Diu dai puars di Jesù di Nazaret, il Diu des beatitudins: lui al à la briscule che e delibere, al da respîr e dignitât ae vite di ognidun, scomençant dai ultins. Se o colaborìn.
Al è li il gno puest.
◆ O stoi ancje cul Diu de Bibie cuant che al dîs: Tu ur fevelarâs cussì ai Israelitis: il Signôr, il Diu dai vuestris vons, il Diu di Abram, il Diu di Isac, il Diu di Jacop, mi à mandât di voaltris. Chest al è il gno non par in eterni (Es 3, 15).
Cuant che o dîs il Diu dai nestris paris no intint chel dai teolics o de storie de teologjie. Di fat, cuant che mê mari mi visave “Mai smeti di preâ”, e pandeve une sô esperience spirituâl che le faseve concludi “Al è ben preâ simpri”. O ai dibisugne de esperience storiche dal gno popul sul misteri di Diu, parcè che a son li lis lidrîs profondis dal gno DNA di vuê. Al scrîf pape Francesc: “Chel che al distrûç la storie dal to popul, la ricjece spirituâl e umane che e je stade tramandade midiant di gjenerazions, al smicje a svuedâti di te par imponiti il Diu che lui al à sielzût par te” (Cfr. Fratelli tutti, n. 13-14).
◆ Ve, sclarît chest, o soi dacuardi ancje cui post teiscj tal purificâ ciertis caricaturis di un Diu maschilist, di podê… che nus son stadis tramandadis. O vin di tornâ a cjatâ un Diu biel, uman, atuâl, no energjie ma persone che mi meti in armonie cu la tiere e che mi fasi fradi universâl di ducj; che al dedi sens e gust ae mê vite.
Al è ce che o auguri a me stes, a voaltris e a la nestre int. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +