Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Gurize. Bale tal zei, zuiadôrs ator

Intun moment dal gjenar, cuant che lis fabrichis dal mandament a sierin, e partìs la voie di scjampâ di chest nestri Friul. Non ducj a podin vê cheste furtune; par chei che a restin a restin lis iniziativis culturâls dulà passâ cualchi orute, Mittelfest, Folkest, il premi Amidei, organizât dal amì Bepin Longo, tombeur de femme furlan, e di Gigi Pintar, che si cjape cure di ducj i curts, ma di chest o fevelarìn un altre volte.
IL TORNEU ESTÎF_ Oltri ae culture si regjistre une proliferazion di torneus di balon o di bale tal zei, là che magari tu incuintris vecjos amîs che no tu viodis di agns. Gurize e mandament, specialmentri Cormons, e no lu dîs par jessi di part, a son une farie di talents cestistics impresionants, ducj lâts vie de region parcè che no jerin bêçs par vivi di sport. Tonino Zorzi, dit «Il Paron», Pino Brumatti, che nol à nancje mai zuiat une volte ca, Moreno Sfiligoi, furlan di Piedimont, Elvio Pierich, che cumò al vîf a Pordenon, Patrick Nanut, che al è a Fidenza e al è in ativitât. Di Cormons, sietmil abitants, a àn zuiat intes massimis seriis Giovanni «Nane» Grattoni, cjapitani da Reyer Vignesie, Enzino Bigot, fi di Gjovanin che al veve fat la bataie di El Alamein, Cjapitani di Verone, e ancjemò Tavasani, Puiatti, Zorzenon, ducj ex cjapitanis, Castagnaviz, classe 66, che al zuie ancjemò par cualchi carantan in Toscane. Al è propit il «Gnaviz» che o ai viodût al memoriâl «Krainer» di Gurize, torneu estîf un grum famôs, e, fevelant cun lui, mi son vignûts tal cjâf ducj chescj nons di personis che no son rivâts a fâ fortune a cjase lôr e a àn vût di scjampâ di altris bandis.
RECORD IN A_ La robe impressionante e je che la Regjon Friûl-Vignesie Julie e à vût il record di vê dutis cuatri lis provinciis in serie A, Pagnossin Gurize, Hurlingam Trieste, Mobian Udine, Postalmobili Pordenone, e dutis e cuatri lis scuadris a spindevin bêçs par comprâ int di altris bandis cence pensâ ai zuiadôrs autoctons. «A Gurize no son mai bêçs», mi à confidât Enzino Bigot a Pascute su la mont Quirine, «par chest mi è tocjat di lâ vie. O jerin talmentri fuarts culì che cun doi amerecans di chei bogns o podevin fâ une serie A trancuile, e invezit no. In font o sin emigrants ancje noaltris, e in font, a cuarantesîs agns, o soi ancjemò a lavorâ a Cremone e no ca a cjase».
ATOR PE ITALIE_ Nane Grattoni, cuant che il comun i à dât il premi ae cariere al à dit che «e je ore che si sês visâts di me, che a son vincj agns che o puarti ator il nom de nestre citât pe Italie». In efiets al è un pôc cussì, dut chel che al ven di fûr, par noaltris, al à un savôr difarent de robe nestre, plui bon, cuissà parcè? John Puiatti, che al à molât la cariere par slargjâ la sô aziende di vin, al è un dai pôcs che al è tornât, ma cuant che si à un toc di tiere forsit al è diferent. Oltri al «Tocai» si varès di difindi ancje il «Talent», in cualsisei cjamp, e nol è stat cussì fin cumò. Finint cul Gnaviz Castagnaviz, «viodìn se o cumbini vîf cuntune compagnie di assigurazion a Florence, a cjase no savarès ce fâ, no cognòs plui scuasit nissun».
Max Deliso
_______________________________________________
Ikea furlane Gurize?
Lunis ai 16 di Lui il consei comunâl Vilès al à fat bon il progjet dal prin lot dal Parc comerciâl Ikea – la inomenade dite di aredaments svedese –, «un risultâts che ducj noaltris o spietavin dal 1999», al à marcât il sindic Simonetta Vecchi. Po dopo vie pe setemane il sindic al à vût dit che il Parc comerciâl «al costituirà une straordenarie oportunitât» no dome par Vilès e pe provincie di Gurize, ma par dute la regjon. Doi i motîfs: «Il prin leât ae ocupazion che, e garantirà dut câs plui oportunitâts ae fassis di lavoradôrs plui debui, come par esempli lis feminis». «Il secont al è che al rapresentarà una grande ocasion pal turisim: in tancj a rivaran des regjons dongje». Une considerazion che e à vût l’acuardi dal president de provincie Gherghetta, che si è impegnât par che i lavôrs di ristemazion dal racuardi di Vilès-Gurize a tachedin il prime pussibil.
Globâi, glocâi e cocâi
La Ikea e je une di chês ditis multinazionâls e globâls che a son stadis acusadis di jessi omologants: i lôr mobii – di bon design e bas cost – a son compagns par dut il mont. Insome, si riscje di cjatâ il stes aredament in tune une cjase a Milan come che a Vilès. Si à di dî però che la Ikea e fâs ancje cualchi iniziative par vignî a contat cul teritori li che al è un so negozi. Par esempli in Catalogne i librets di istruzion pal montaç dai mobiii a son ancje par catalan. Si rivaraial a vêju ancje par furlan? I nestris politics si sarano preocupâts di chest, o nome di vê «une grande ocasion pal turisim»? Solite storie: ai forescj, ai turiscj, ai furlans ce Friûl e ce teritori i contìno?
Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +