Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Bale tal zei, inclusion, divertiment: il Baskin al è dutun

servizis di Francesco Tonizzo

Le gnove ativitât sportive, che si ispire a la bale tal zei, e met dongje zuiadôrs cun diviersis abilitâts a int normâl, cun regulis di pueste par coinvolzi ducj. In Friûl il prin riferiment al è Alberto Andriola

Il “Baskin” al è une gnove ativitât sportive che a parie la bale tal zei che ducj a cognossin, cun lis prerogativis di une ativitât motorie di pueste par personis cun disabilitât (al è a vonde che rivedin a tirâ une bale in tal zei), oms e feminis cence distinzions di gjenar. Se a si vûl doprâ un adietîf bessôl, al si clame ativitât “inclusive”.
◆ Il fat che in Friûl il “Baskin ” al sedi cognossût e che, cumò, al vedi une organizazion, un campionât, al è par merit dal professôr Alberto Andriola, insegnant di educazion fisiche a scuele, par tancj agns alenadôr di formazions furlanis di bale tal zei, ancje a nivel nazionâl. Andriola al à metût su, insiemi cun altris personis, le Associazion Zio Pino Baskin Udin: un pont di riferiment par ducj chei che a àn voie di dedicâsi a cheste ativitât, sedi come atletats, sedi come dirigjents, sedi come tifôs.
◆ “Cualchi an indaûr – al conte il professôr Andriola – o lavi cirint une oportunitât par cambiâ alc in ta lis lezions di educazion fisiche, par coinvolzi par da bon ducj e cjatâ il mût di fâ zuiâ ducj insiemi personis cun carateristichis diviersis. Par merit di dôs peraulis justis dal gno amì Massimo Maggiore, che al mi à sustât, mi soi inacuarzût di trop biel che al è il Baskin. In ta chei timps, o vignivi fûr di problemis di salût e cuant che o ài viodût il prin filmât o ài capît di bot che al jere une robe di seguî e di provâ a puartâ in Friûl. O ài cognossût chei che a lu àn inventât: int di Cremone che, bielzà in tai prins agns di chest secul, a vevin metût adun lis regulis che cumò a fasin il sucès di chest sport”.
__
Dit e fat, in curt, al si è tacât a zuiâ in ta la palestre dal Istitût Bearzi, a Udin, propit indulà che Alberto Andriola al lavore.
“A la svelte, zontant amîs, zuiadôrs, zovins e mancul zovins cun disabilitât e curiôs, o vin tirât su un biel moviment. Lis primis scuadris a àn tacât a zuiâ subite e, in tal 2019, o vin metût adun la Sezion Teritoriâl dal Baskin, colegade cun che Nazionâl. Lis sodisfazions a son rivadis in curt, ancje parcè che l’entusiasim e la passion che ducj a àn dimostrât bielzà in tai prins timps, a nus à dât ancjemò plui slanç.
__
Parcè il Baskin al ti cjape cussì tant?
“Parcè che al è une dissipline che a rive a meti adun personis diviersis, cun capacitâts e abilitâts une vore diferentis. E al ti dâ un pont di viste ledrôs su la disabilitât. No si cjale a ce che l’atlete disabil al no rive a fâ: al è ce che al rive a fâ sul cjamp che al conte par la scuadre e in ta l’economie dal zûc. Ducj a àn compagne pussibilitât di rivâ a sburtâ la bale dentri dal zei, seconde da la abilitât. Pense tu, ancje in ta la vite normâl di ducj i dîs, a si cjatin dificoltâts e a si scuen resonâ cun chei altris par fâ tantis robis, daûr di ce che a si cumbine. Il Baskin al è come la vite: ognidun al dâ ce che al rive e cun le colaborazion a si otegnin risultâts. Miôr che a si matee insiemi, plui indenant a si va. E, dut câs, al è un sport e ven a stâi che a si zuie par vinci la partide e par fâ viodi di jessi plui fuarts dai aversariots. Cun dut ce che al ven daûr: impegn, passion, spirt agonistic”.

__
Cumò, cuale ise la situazion dal Baskin a Udin?
“O sin lâts plui in là di dutis lis miôr previsions che o vevin in tal principi. Daspò da la pandemie, che a nus à blocât un tic, o si rivâts a meti adun trê scuadris, sot dal segnacul da la Associazion Zio Pino. Contin plui o mancul cincuante tesserâts che a zuin daûr da lis abilitâts. Cul vê trê scuadris o sin sigûrs che ducj a puedin divertîsi par da bon. Le prime scuadre a à vinçût il titul regjonâl e, in ta lis ultimis finâls nazionâls o sin rivâts a bati Bologne, pierdint dome cun Pesaro che, daspò, a à pierdût la finâl par il scudet cun Cremone. Ven a stâi che o sin competitîfs. La tierce scuadre a conte dome zuiadôrs sot dai disevot agns e a son daûr a fâ esperience. Cetante sodisfazion le vin vude cuant che a nus àn invidâts a Rome, par zuiâ la prime partide uficiâl di Baskin in tal Lazio. O vin fat la storie! O vin ancje vinçût cuintri Pistoia e o sin braurôs di vê mateât par fâ cognossi la dissipline ancje in ta la Capitâl d’Italie”.
__
E plui in gjenerâl, il moviment in Regjon cemût al vadie?
“O contin plui di dîs scuadris e tresinte tesserâts di bot. Tantis societâts di bale tal zei a àn ativât la sezion dedicade al Baskin e plui di une a à metût su dôs scuadris. I numars a son in cressite par dut. O sin daûr a tirâ su ancje chel che al si clame “Baskin Children”, di no cjapâ come “Minibasket”. In sostance, al è un Baskin cun regulis un pôc diferentis, par judâ i plui piçui a divertîsi di plui”. ❚

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Tancj events par fâ cognossi la dissipline e par sburtâ bande la inclusion. Manifestazions, cunvignis, didatiche e musiche fin a Nadâl

Ai 3 di Dicembar, a si ten la zornade mondiâl da la disabilitât e la Associazion Zio Pino Baskin, insiemi cun ducj i colaboradôrs e i dirigjents, e à metût adun un programe cun tancj events par secondâ la sensibilitât da la int su lis conotazions dal Baskin.
◆ In tal prin fin setemane dal mês al si zuie il torneu dedicât al musicist e cjantant Pierangelo Bertoli. Passâts vinç agns di cuant che al è muart, l’artist emilian, che al jere sentât su une carocine par vie di une malatie, al à lassât tancj test e cjançons di nivel e di impat che a fevelin di inclusion, di sperance, di amôr.
◆ Sul cjamp dal Bearzi a zuin i parons di cjase da la Zio Pino, il Baskin Padue, il NewBaskin Jesi e i campions d’Italie dal San Michele Baskin Cremone. Il cuadrangolâr al è finanziât da la Regjon Friûl Vignesie Julie e da lis risorsis da lis Societâts. Un lavôr compagn di chel che al à puartât a l’inaugurazion di dôs cjamps, dedicâts juste ben al Baskin, a Felet e a Pagnà.
◆ Il 6 di Dicembar, simpri in tal istitût Bearzi, a si ten une cunvigne cun protagonist il dotôr Ernesto Gianoli, diretôr da la scuele di psicoterapie di Vignesie. Il luminâr al à di fevelâ dal rapuart jenfri gjenitôrs e fîs, mestris e alievos, alenadôrs e atletats.
◆ Il 10 di Dicembar, Alberto Bertoli, so fi di Pierangelo, al cjante al teatri Palamostre di Udin, lis cjançons dal pari.
◆ Dut ce che la Zio Pino Baskin a vûl rimarcâ al è resonâ su trop che il sport inclusîf al po jessi un strument di incuintri di diversitâts. Dentri di un ambit di confront agonistic che al vedi come obietîf la cognossince e l’amicizie. Cun dut che ancje la cunvigne e il spetacul di Alberto Bertoli a fasin viodi l’impuartance dal concet di gjenitorialitât. ❚

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Lis regulis par fâ zuiâ ducj pardabon

Il cjamp di zûc dal Baskin al è il stes da la Bale tal zei. Dome, a si zontin dôs zeis laterâi, plui bas. A si zuin cuatri periodots di 8 minûts par un, cul balon dal minibasket. Ogni scuadre a met dentri 6 zuiadôrs, al mancul doi cun une disabilitât. Ducj i zuiadôrs a scuegnin jentrâ in cjamp prime dal tierç periodi, par no pierdi la partide cul risultât di 40-0.
◆ I zuiadôrs a àn un numar, dal 1 al 5, seconde la sô abilitât e disabilitât. Dut câs, la sume dai numars dai zuiadôrs sul cjamp a no po jessi mai plui di 23. Une scuadre a à un timp cence limits par sierâ une azion, in tai prins trê periodots; e à dome 30 seconts in tal ultin periodi.
◆ Daspò, a son limitazions in tal timp a disposizion di un zuiadôr par trai la bale in tal zei cuant che al è dentri da le aree e su lis sbalizadis e i pas che un al po fâ.
◆ I zuiadôrs cence disabilitât a podin trai la bale dome in tal zei plui ad alt e in difese a si po mateâ dome cuintri aversariots cun il stes numar. Come in ta la bale tal zei, a son 5 i fai personâi par ognidun, prime di butâlu fûr da la partide.
◆ E, ultime regule, i numars 4 e 5 a puedin fâ massime trê tîrs par timp e i numars 1, 2 e 3 a puedin sburtâ la bale massime trê voltis par timp dentri dal zei. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +