Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AutodetermiNatzione e Pat pe Autonomie, la alternative ai partîts talians

............

.
.

Analogjiis e diferencis tra i doi progjets gnûfs nassûts in Sardegne e in Friûl
Lis clamavin “nazions cence stât”, “coloniis internis” e “nazions improibidis”. Al passe il timp, a cambiin i contescj e a mudin lis situazions, ma chês etichetis, dopradis une vore dispès agns indaûr par definî la Sardegne e il Friûl, a somein ancjemò buinis in dì di vuê par fevelâ di chestis realtâts. Chest al vâl soredut par marcâ une schirie di elements che a son comuns a chê e a chel, a tacâ des specificitâts linguistichis e culturâls e de maniere che a son stadis minorizadis, scjafoiadis e dineadis, de rilevance des servitûts militârs e dai condizionaments che al à patît il lôr disvilup sociâl e economic, des rivendicazions di ricognossiment e di autoguvier, des mobilitazions politichis e de dibisugne di organizazion e di rapresentance.

Propit tal cjamp politic si puedin vualmâ un trop di analogjiis e salacor ancje cualchi diference di fonde tra Sardegne e Friûl. Dutis dôs lis musis di cheste medaie si àn palesadis in ocasion des elezions dai 4 di Març stâts pe Cjamare e pal Senât de Republiche taliane, là che in particolâr si àn presentadis, pe prime volte, dôs listis metudis adun juste cun chê di dâ une rapresentance autentiche e specifiche al teritori e ae sô int, in maniere distinte e alternative rispiet ai partîts talians, ven a dî AutodetermiNatzione e Pat pe Autonomie.

.
.

Doi percors paralêls

Un prin grup di afinitâts tra chestis dôs esperiencis si le cjate tal percors che a àn daûrsi e tal fat che a mostrin di volê jessi fuarcis politichis struturadis. Se tal Pat pe Autonomie si àn dât dongje aministradôrs locâi e grups politics e associatîfs di aree autonomiste furlane, dopo une schirie di incuintris publics di confront e di aprofondiment tematic in cont dai diviers aspiets che a tocjin l’autoguvier teritoriâl, fats vie pai ultins doi agns e mieç, tal câs di AutodetermiNatzione la strade fondative e je stade sù par jù compagne, te forme e tai timps, cul incuintri tra entitâts associativis gnovis e fuarcis politichis che a esistevin bielzà.

In ducj doi i câs al è stât impuartant il contribût di tancj di lôr che no jerin dentri di organizazions za struturadis, cundut che daûr (in tiermins cronologjics) e dentri (par ce che al tocje la struture organizative) di AutodermiNatzione al è pussibil ricognossi une componente plui fuarte di partîts o moviments za atîf tal teritori, tes competizions politichis e tes istituzions, tant che IRS (Indipendèntzia Repùbrica de Sardigna) e SNI (Sardigna Natzione Indipendentzia), cuant che pal Pat pe Autonomie chest al vâl dome par Patrie Furlane, intant che tancj di lôr a àn esperiencis soredut di aministradôrs locâi.

A son diviers i ponts di contat ancje sul plan programatic: lis cuistions che a tocjin i bêçs e duncje i rapuarts finanziaris cul stât centrâl, il teme de scuele e dai dirits linguistics e chei dal lavôr, dal welfare, dal ambient e des autonomiis locâls, cuntune critiche di fonde viers des politichis metudis in vore in ducj chescj setôrs de bande des diviersis maiorancis politichis che a àn rezût lis regjons Sardegne e Friûl-Vignesie Julie vie pai ultins dîs agns.

Programs, contescj e risultâts

Tai programs e te comunicazion si rive a vualmâ ancje cualchi diference di fonde, che e diven soredut des specificitâts des dôs realtâts, sedi sul plan istituzionâl che par ce che al tocje la situazion politiche, economiche e sociâl. Stant che no esist nissune regjon Friûl, daûr di une logjiche “teritoriâl e istituzionâl” il Pat pe Autonomie al scuen vê tant che riferiment la Regjon Friûl-Vignesie Julie, intant che par AutodetermiNatzione e je plui facile, par vie che ae Sardegne “reâl” i corispuint la Regjon Sardegne.

Se il Pat si presente tant che autonomist e il so profîl al somee jessi chel di une coalizion “di racuelte” e di sintesi tra posizions e esperiencis politichis diferentis, AutodetermiNatzione al palese un leam plui fuart cu la tradizion nazionalitarie sarde dai ultins cuarante agns, cuntun orientament plui a fuart progressist e indipendentist. In ducj i doi câs al ven fat indenant un refût clâr di sotanisim e “dipendentisim” e a vegnin dopradis almancul in part de comunicazion e de propagande lis lenghis propriis des dôs comunitâts.

Tes ultimis elezions politichis AutodetermiNatzione e à cjapât cuasi 20.500 preferencis al Senât (2,52% a nivel regjonâl) e 19.307 vôts ae Cjamare (2,22%) e il Pat al à vût 7.079 vôts ae Cjamare (1,02% a nivel regjonâl) e 5.015 al Senât (0,77%). L’obietîf di dutis dôs lis fuarcis politichis al è chel di vuadagnâ plui fuarce tes elezions regjonâl, che si varan chest an, ai 29 di Avrîl, in Friûl-Vignesie Julie e tal 2019 in Sardegne.

di Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +