Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Gnûf concet de cooperazion tra lis minorancis te nestre regjon, daûr dal principi di judâsi un cul altri

............

Dirits des minorancis, la ricercje de situazion linguistiche e il sisteme economic des cooperativis, a son cjapitui dal progjet “Identitât e cooperativis”. I partners in Austrie a son la Union economiche slovene, la federazion bancjarie de minorance slovene “Zveza Bank” e l´ufici pe minorance slovene.
“Austrie e Italie, di fat, no spartissin dome une frontiere tal arc alpin, ma ancje la presince di minorancis che a puedin doprâ il confin tant che oportunitât di inricjiment e di disvilup.” Cheste e je salacor la idee che si plate daûr il progjet Interreg IV Italia–Austria ID-Coop, inviât tal Otubar dal 2012 e che si concludarà tal Març dal 2015.
ID-Coop e promôf une union inovative jenfri cooperativisim e minorancis storichis cul fin di miorâ la competitivitât. Di fat, si trate di un pinsîr inovatîf, contrari ae idee demagogjiche che la politiche linguistiche e lis cuistions sui dirits di minorance a sedin bêçs butâts vie, e che no àn nuie a ce fâ cui principis de economie moderne.
Esperts dal cjamp de economie e de politiche di minorance des provinciis di Belum, Bolzan, Udin e Gurize, e in Carinzie tai distrets di Villach, Klagenfurt e Völkermarkt, si passin opinions e esperiencis.
Il leader dai partners dal progjet al è il centri di ricercje EURAC di Bolzan che al lavore dutun cun cuatri ents principâls: doi a rapresentin il Friûl Vignesie Julie, ven a stâi ARLeF e il Comun di Monfalcon, e chei altris doi a son la SGZ, Union economiche slovene de Carinzie e la Provincie di Belum.
O fevelìn di un teritori dulà che a vivin plui o mancul 800 mil personis di minorance furlane, slovene, ladine, ven a stâi il 50% su une popolazion totâl di 1,5 milions. In particolâr, te aree cjapade in considerazion dal ID-Coop, a son 80 mil i ladins, 700 mil i furlans, 79 mil i slovens.
***
Imparâ dai Sudtirolês
Il coordinatôr pal progjet de SGZ, Union economiche slovene de Carinzie, al è un zovin di dome trente agns: Marko Haschej. Tes riunions di lavôr si discutin i risultâts dai sondaçs de Academie Europee (EURAC). A vegnin metûts in confront i dirits des minorancis, il finanziament e la rapresentazion politiche, il status de lenghe uficiâl e altris aspiets. Daûr Marko Haschej, la esperience taliane – soredut par chel che al inten la organizazion des cooperativis che al è il teme centrâl dal progjet transfrontalîr – e je une vore interessante pai carinzians. Soredut il cooperativisim  – che al rapresente in Sudtirôl un pilastri economic e sociâl impuartant – al pues jessi un model positîf pe organizazion de convivence in Carinzie.
Il model economic e sociâl de cooperative che al dovarès jessi conformi cu lis esigjencis dai abitants de zone dal progjet al è un obietîf concret. La SGZ, cui partner associâts in Carinzie, a àn presentât dai 13 ai 15 di Novembar il progjet, tal cors di seradis informativis in diviers comuns tal teritori abitât de minorance slovene.
***
Meti in relazion lis cooperativis e la ativitât culturâl
La partecipazion al progjet no è leade a nissune organizazion o associazion. Marko Haschej al spieghe che a vuelin rivâ a un scambi professionâl di opinions e includi il plui grant numar di elements locâi, in particolâr assessôrs comunâi, ma ancje rapresentants di dutis lis sferis de vite publiche e privade.
***
Si cirin alternativis
Lis cooperativis a son in realtât une invenzion dal secul XIX. Artesans, operaris e agricultôrs si jerin dâts adun par judâsi un cul altri . E, dut câs, lis Nazions Unidis a àn proclamât il 2012 An internazionâl des cooperativis. Pai esperts, la decision des Nazions Unidis no je une sorprese. Par lôr l´interès cressint al è une consecuence de crisi economiche mondiâl: si cirin gnûfs modei economics. ❚
✒ Janez Erat

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +