Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Foncs radioatîfs, l’ereditât di Chernobyl e rive intal plat

Barbara Cinausero

Za fa pôcs dîs o ai vût cetant gust di jessi presinte ae presentazion di un grues libri sui foncs, metût adun une vore ben, di Julian Ferisin, di Çarvignan. E je stade une cjacarade che mi à spalancât i voi suntun mont che no cognossevi, un mont che mi à someât cetant pericolôs.
◆ Si che duncje, al capite just just ce che si lei vuê sui cuotidians austriacs nazionâi e locâi, ven a stâi un articul sui foncs, che – stant la stagjon e lis ploiis che no son lontanis – ca di cualchi dì a deventaran golosets di mostrâ tant che trofeus.
◆ O vin cualchi dubi però che e sedi une biele robe che chescj trofeus a sedin tant bramâts. Al somee cun di fat che a 35 agns dal montafin di Chernobyl, il teren di tancj puescj de Austrie, massime a bonât, al sedi inmò contaminât tant che sul imprin.
◆ Cuant che intal Avrîl dal 1986 e sclopà la centrâl, nissun si incjolè di trop grande che e fos la disgracie e des sôs consecuencis intal avignî. In Austrie, ma ancje inaltrò, no forin cjapadis cuissà ce misuris, e dut al continuà tant che prime. Inte Austrie di jevât, il timp al restà sut e cheste e fo une fortune, stant che invezit a bonât la ploie no mancjà, e ancje tante, e alore il Cesium 137 al jentrà par ben inte tiere. Cussì cumò, tant par dî une, la organizazion ambientâl Global 2000 e à misurât il teren e i foncs – i gjaluts, che a son i plui cognossûts di chês bandis – e e à scuviert che la radioativitât e je di dodis voltis plui grande di ce che e stabilìs la UE. Chestis sostancis a son jentradis inte part plui disore dal teren, là che a vegnin tiradis sù dai foncs, che po dopo lis passin ai nemâi che ju mangjin e vie indevant. I esperts a consein a fuart di no mangjâ foncs cjapâts sù in chescj lûcs, e l’ufici federâl pal ambient al à une mape a colôrs, dal vert al ros scûr, che e mostre lis areis buinis e chês contaminadis.
◆ Di bon che in dute la Austrie no son tantis zonis invelegnadis di brut: si cjatin soredut inte Alte Austrie (intal dulintor di Spital am Pyhrn), sù pai Taurs inte zone di Salon, o ben Salzburg, in cualchi cjanâl dal Tirôl. Invezit in tancj puescj de Carinzie, de Stirie e dal Tirôl, dal Salon e de Alte Austrie i colôrs a van dal zâl al naranç. Dome intes parts plui di jevât de Austrie si cjatin pal plui zonis verdis e chest propit pes cundizions dal timp intes zornadis dal disastri, tant che o vin za vût dit. Simpri fevelant di foncs, lis consecuencis dal ribalton di Chernobyl a son ancje inte grande butade di metai pesants, che cumò si cjatin soredut intai champignons. Par chescj motîfs, lis autoritâts a disconsein di mangjâ foncs e salvadi des areis plui invelegnadis. Ben clâr, in tancj a stuarzin il nâs, massime lis categoriis economichis che a vuadagnin su chescj gjenars, par vie che, par lôr cont, i valôrs dal Cesium a saressin lâts jù cetant.
◆ E alore? E alore e jentre salacor la politiche, par vie che tancj a a àn voie di meti la int in pevarine su la cuistion de centrâl nucleâr di Krško, che e je lontane nome 71 km dal confin: tal câs di un incident, i problemis dai foncs e dal salvadi a saressin i fastidis plui piçui!
◆ La cuistion si sta scjaldant simpri di plui, ancje par vie des gnovis ideis su la tutele dal ambient e dal clime, là che i politics a van daûr de utopie de energjie nete. Salacor no àn capît – ni lôr ni la int – che nol mudarà nuie fin cuant che dut il gjenar uman nol cambiarà stîl di vite e che nol podarà sorevivi al aument demografic continui.
◆ No stin a metisi masse in pinsîr! La Nature e cjate simpri il so ecuilibri, e salacor cheste pandemie e je nome une cerce. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +