Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Fin a 12 oris di lavôr in dì. Guvier de bande dai “parons”

............

Cui aial bisugne di une zornade di lavôr di 12 oris? Cui podaraial lavorâ di plui un doman? E ce ur rivaraial ai lavoradôrs sore chest? La gnove propueste di leç ise un atac frontâl ai lavoradôrs o un mieç di sorevivence pai datôrs di lavôr? Si rivaraial a un siopar gjenerâl e duncje ae fin de pâs sociâl? Chestis a son lis cuistions che a fasin discuti sindicâts e politics e che za di un pôc di timp a cjapin ducj i media austriacs.
Cun di fat, il guvier austriac al à in man la cuistion ingredeade de modifiche de leç sul orari di lavôr. A chest proposit, inte ultime setemane di Jugn si à decidût di slargjâ l’orari a 11 o 12 oris in dì su base volontarie; ma chest no ur baste a chei che i fasin cuintri ae leç: a pretindin che il lavôr sore lis 320 oris ad an di straordenari al continui a restâ leât ae aprovazion dal consei di fabriche. La scanceladure dai “straordenaris speciâi” di someti a aprovazion, che ancje in dì di vuê a van fin a un massim di 460 oris ad an, al volarès dî che si podarà pretindi plui dispès di lavorâ sore il normâl, ven a stâi di rivâ des 9 aes 12 oris in dì, ancje se chest al sarà “volontari”: di fat, il singul lavoradôr al à mancul pussibilitâts di fâ cuintri o di contindi il dâ e il vê in confront al consei di fabriche. La stesse robe e sarès pes zornadis di fieste e pes domeniis, e cussì pal avignî no coventaran plui regolaments speciâi par podê lavorâ fin a un massim di 4 zornadis di fieste ad an.
Cussì no si podaran plui madressi decisions jenfri i lavoradôrs e lis lôr rapresentancis, che a vegnin savoltadis sul prudelâju, e cun di plui no saran nancje siguradis misuris justis di compens pal lavôr di plui. Chescj a son di fat i ponts plui ruspis de discussion e a àn puartât 100.000 lavoradôrs austriacs a lâ in place a Viene sabide ai 30 di Jugn.
La proteste e jere indreçade massime cuintri di doi aspiets. Di une bande, cuintri dal slungjament dal orari di lavôr massim a 12 oris, che nol sarà plui in dipendence di dibisugnis temporanis e straordenaris. Ancje se chest slungjament al sarà su fonde volontarie, si à pôre che i lavoradôrs no podaran sielzi e a saran tignûts sot scorie.
Di chê altre, lis cjamaris dal lavôr, i sindicâts e lis oposizions a protestin par vie dal fat che cu la gnove leç si sledrosin lis manieris che i lavoradôr a àn di decidi insiemi: un doman i pats aziendâi a podaran inmò jessi, ma no saran obligatoris e chest al podarà puartâ ancje a scancelâ chei che za a esistin.
Dongje di chest, i contrats coletîfs no varan plui di meti dentri regulis su la determinazion dai compens o des indenitâts.
Ai 5 di Lui stât il consei nazionâl – cuasi ae unanimitât – al à fate buine in dut la propueste, dome cu la variazion che la disposizion e jentrarà in vore bielzà dal Setembar dal 2018, impen che dal Zenâr dal 2019. E intant si fevele za di ridusi di 5 a 4 lis setemanis di feriis pai lavoradôrs, stiçant cussì altris protestis, che a fasaran deventà plui “cjalt” il clime austriac. ❚
Barbara Cinausero

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +