Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Dulà lino in Istât? Vacancis in Austrie a nivel record!

............

Un su cuatri al reste in Austrie, Grecie, mancul 30%. Cul vierzisi de stagjon des vacancis scolastichis – a partî de fin di Jugn – e tache ancje la stagjon turistiche. Come che al sucêt ancje di altris bandis, chei che a àn fruts in etât di scuele a puedin viazâ dome in cheste stagjon.
I prins che a sierin l’an e ancje la lôr cariere scolastiche a son i diplomâts dal liceu che a fiestezin daûr l’esempli american cuntun viaç cun dute la classe, clamât in Austrie “Maturareise”. I americans lu clamin “spring break” e a van viers destinazions li che no je restrizion tal ûs dal alcul, tant che Gjiamaiche o Messic. I austriacs a fasin compagn su la riviere turche: tai decenis indaûr si visitavin lis citâts e si fasevin viaçs di culture, invezit vuê si cîr il divertiment inte masse anonime. Il leader di marcjât e il plui popolâr di chescj events di masse al è il “Summersplash”, ogni an intun dai clubs vacancis su la riviere turche.
Un mega business e logjistiche cun precision militâr_ 4000 diplomâts a celebrin un all inclusive party. Inmò cui doi concorents “X-Jam” e “Mission to Beach” a son plui di 20.000 fruts, plui de metât di ducj i diplomâts de classe 2012 che a àn sielzût il concet dal viaç coletîf disvilupât tredis agns indaûr di Dietmar Tunkel. Un mega business, in gran part ancje parcè che il viaç al è il lûc ideâl pai sponsors e pai media.
I VIP dal mont dai media e il sport si tirin daûr i bêçs dai sponsors_ Ospit speciâl al è stât par 100.000 € par un set complet di karaoke la zovine stele svedese DJ Avicii. Presints ancje i leader dai media, val a dî i gjornâi plui grancj: “Heute”, “Kurier” e la television di stât ORF.
Si cjatin simpri dapardut i prodots dai sponsors, publicâts ancje su milions di imagjins su Facebook.  Alore ducj a vuadagnin une vore di bêçs e i fruts si divertissin spindint cirche 850 € par une setemane.
Il comant logjistic dal “viaç des massis”_ La logjistiche di chest event e je pardabon stressante. La operazion di “viaç des massis di fruts” e funzione daûr des cuintis cun precision militâr tant che un orloi svuizar. Se no, nol sarès pussibil movi, controlâ e puartâ indenant massis di cheste fate. Dome il cambiament di ogni sabide al è une imprese logjistiche: dentri di pocjis oris dute la popolazion dai turiscj scuelârs e torne in Austrie e chê gnove e rive tal istès timp cun traspuarts di pueste di dute la Austrie.
E ce fasino chei altris?
“Parcè cirî la contentece lontan se ce che al è di plui biel si cjate ca di nô, in Austrie?” Lant daûr di chest sproc, simpri plui austriacs a progjetin lis lôr feriis. Chest si pues lei te ultime analisi dal turisim austriac dal IFT (Istitût de ricercje dal timp libar e turisim): cirche 1,2 milions di austriacs a fasin lis lôr vacancis intes regjons turistichis di Stirie, Tirôl e Carinzie, cuntun aument di plui di un tierç.
• Plui austriacs a fasin feriis rispiet al an precedent.
• La Austrie e gjolt plui di simpri di une grande popolaritât.
• Italie, Cravuazie e Turchie a son lis destinazions di vacancis plui popolârs.
La Gjermanie e lasse pe prime volte indaûr la Grecie come destinazion.

COMPUARTAMENT dal an turistic 2011

• In confront ai ultins agns, al salte fûr che simpri plui viazadôrs a sielzin vacancis curtis che a durin dome doi o trê dîs.
• Lis personis mancul zovinis e chês cuntun nivel bas di istruzion a viazin di mancul.
Daûr la opinion dal diretôr dal istitût IFT professôr Peter Zellmann, i austriacs no cognossin – almancul par chel che al rivuarde lis lôr vacancis – nissune crisi economiche: “In câs di conferme di ce che si spiete, la Istât dal 2012 e sarà di record. La industrie dal turisim domestic e gjolt di une grande popolaritât cence precedents.”
Al jude a incressi il boom di vacancis in cjase ancje la situazion di crisi di cierts paîs tant che la Grecie. Ma ancje Spagne e Italie a pierdin une vore come destinazion trative. Dome il trê par cent dai austriacs al reste fedêl ae Grecie. I dâts atuâl a indichin un câl des prenotazions pe Grecie di un 30%. “Lis menacis di faliment a fasin pôre. No vuelin vê problemis”, al dîs l’autôr de ultime analisi Zellmann.
Ancje l’interès pe Italie – che e reste la destinazion tradizionalmentri plui popolâr tal forest dai austriacs – si è sbassât.
La Austrie, e soredut la regjon ator dai grancj lâts e des monts de Carinzie, e cjape profit de situazion de crisi dal euro; chei altris vincidôrs a son la Cravuazie e la Turchie.
La “sorprese assolude” – cuntune cressite che e je passade dal un fin al 7% – e je chest an la Gjermanie. Pe prime volte a son plui chei che vuelin fâ feriis li che su la cueste greghe.
In struc, i turiscj austriacs a cirin stabilitât, la Bavarie e il Mâr Baltic a ufrissin propit chel. A van in feriis 4,6 milions di austriacs, vâl a dî il 61 par cent de popolazion totâl: un numar plui alt che mai. ■
JANEZ ERAT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +