Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Ducj a vuelin i vôts dai migrants

............

Daûr la statistiche, cirche 534.000 eletôrs potenziâi a àn lidrîs di fûr da la Austrie. Vâl a dî, il 8,6% dal eletorât austriac.
Nol è di maraveâsi se duncje ducj i partîts parlamentârs a cirin di clamâ dongje chest grup di eletôrs tes lôr campagnis. Tal passât lu vevin fat dome i partîts di çampe, soredut i Verts. Cumò, viodût che chest grup al cres di un continui, nissun partît lu pues lassâ fûr. In contrast cu la Gjermanie, il numar dai politics di origjin foreste al è ancjemò piçul. Paraltri, probabilmentri te prossime legjislature, pe prime volte in trê frazions o viodarìn in ogni frazion almancul un deputât cun lidrîs forestis. Atualmentri, l’unic politic pardabon potent cuntune storie migratorie e je Maria Vassilakou, nassude tal 1969 a Atene: dai 25 di Novembar dal 2010 e je vice sindic di Viene. Daspò il ritîr di Madeleine Petrovic Vassilakou, e fo elete tal 2008 ancje vice presidente dai Verts. Ancje chest nus mostre che la Austrie idiliache, cun monts cuviertis di nêf e vacjis contentis, e je deventade za un paîs multiculturâl, dulà che tes citâts o vin une percentuâl di origjin foreste sore dal 20%, duncje un numar une vore plui alt in confront cu la Italie.
Coordenadôr pes comunitâts di imigrâts
Particolarmentri atîf tes comunitâts di imigrâts al è il partît socialdemocratic. A àn nomenât il turc di nassite Resul Ekrem Gönültas¸ tant che coordenadôr de campagne tes comunitâts di imigrâts. Gönültas¸ e il so team a visitin lis associazions e a van ai events tes comunitâts di imigrâts, che a sedin araps, turcs, serps, cravuats o altris. Il materiâl publicitari al è fat par clamâ i grups di migrants – che fin cumò no àn mostrât un interès pe politiche austriache – esclusivementri intes lôr lenghis, soredut par turc e par serp cravuat. In struc, i socialdemocratics a àn dome cuatri candidâts di origjin imigrade te top 100, e chei no si cjatìn intai prins puescj.
Musulman in parlament pe prime volte pal partît popolâr
Pe prime volte, un musulman al rapresente tal parlament i interès dal partît tradizionalmentri cristian. Asdin El Habbassi, cun lidrîs in Maroc, za a cjâf de organizazion dai zovins te ÖVP a Salisburc, si cjate su la liste federâl al cuint puest. Un puest sigûr par jentrâ ancje tal parlament. I popolârs però, une campagne proprie, come che le àn fate i socialdemocratics pai imigrâts, no le vuelin fâ.
Aleance cui nazionaliscj serps
Par capî trop impuartants che a son i vôts dai migrants, si à di notâ che ancje la diestre estreme – dispès ancje chê xenofobe tant che FPOE – e cîr di otignî i vôts dai serps, il plui grant grup di origjin foreste in Austrie. Tai serps, a pensin di cjatâ un aleât soredut te lôr disposizion anti islamiche. Il leader dal partît Strache, al à fat ancje une aleance cul partît nazionalist serp SNS. »La Serbie e dovarès jessi part de Europe e contribuî a screâ une Europe federâl des nazions«, al à sotliniât Strache intune conference stampe cun Tomislav Nikoli, leader dal partît serp e ex vicepremier de Republiche Jugoslave.
Cun dut achel, la cuistion eletorâl centrâl dal partît liberâl e je ancjemò la cuistion dai stranîrs, dulà che a incolpin il guvier di coalizion pal faliment de politiche di integrazion.
»Viene no dovarès deventâ Berlin, dulà che la polizie todescje no je plui buine di garantî l’ordin tai cuartîrs abitâts soredut di turcs e araps«, al sosten il sucessôr di Haider.
I Verts: doi puescj pai candidâts di origjin turche
E je turche di origjin, la esperte e puartevôs pai dirits umans e pe integrazion Alev Korun, nassude 1969 a Ankara e za deputât dal 2008. Cumò pai Verts, al parlament nazionâl, salacor a stan daûr cun cualchi sperance Aygül Berivan Aslan e Efgani Dönmez.
Opuscui informatîfs in cinc lenghis
Dut câs, i eletôrs potenziâi dai Verts no varan problemis linguistics. I opuscui informatîfs a son disponibii in cinc lenghis. Strani dome, in chest contest, che la lôr pagjine web uficiâl e sedi fûr par fûr par todesc. Nancje su la pagjine dai Verts in Carinzie no cjatìn la lenghe slovene; dome su la pagjine di Burgenland o vin une piçule presentazion dal partît intes lenghis di minorance, ven a stâi cravuat, ongjarês e rom.
In struc, o podìn dî che i timps a son cambiâts dopo plui di 40 agns di imigrazion. Dome tai ultins agns, o regjistrìn i prins politics cun lidrîs forestis tal parlament nazionâl. No je dome colpe de politiche austriache, ma ancje dai imigrâts stes che la plui part di lôr par agns no à mostrât masse interès , cjalant invezit di plui viers chel che al sucedeve te lôr viere patrie. ❚
✒ Janez Erat

L'Editoriâl / Risierve di valôr

Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +

Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023

Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +

COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi

Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +

Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023

1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +