Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Te ete Glocâl, la lenghe e je inovazion

............

A Barcelone ai 1 e 2 di Otubar si è davuelt il V seminari interladin di gjornalisim. La iniziative e je nassude midiant dal Istitût Ladin Furlan “pre Checo Placerean” (www.istitutladinfurlan.it) cu la poie de Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane (www.arlef.it).
La seconde zornade, in particolâr, e à permetût di cognossi «sul cjamp» lis esperiencis diretis di diviersis testadis catalanis (radio, tv e cuotidians) che a àn «viertis lis puartis» ai ospits furlans e ladins. Tra chestis, la esperience che e à plui impressionât pal ûs des gnovis tecnologjiis e je stade chê di Vilaweb, il prin cuotidian dome on line de Catalogne. Par cognossilu miôr o vin intervistât Vicent Partal, 49 agns, diretôr responsabil de testade.
Diretôr, nus disial i 5 ponts dal «Partal pinsîr» leât a la esperience catalane?
«Prin di dut si à di veicolâ la lenghe cu la inovazion (lenghe = inovazion, un concet che des nestris bandis al à tacât a fâsi strade dome tai ultins agns, ndr). Secont element al è il rûl de Universitât e de societât civîl (borghesie) che chi a àn vût un rûl clâf e strategjic sburtant une vore (robe che in Friûl e je une vore mancul sintude, baste viodi lis declarazions di Alessandro Calligaris, president regjonâl dai Industriâi su «Realtà industriale» di Novembar, ndr). Tierç consei che o doi al è che si à di pontâ al concet di glocâl (vê une vision locâl, fevelant la nestre lenghe, par vê une funzion globâl)– Chest parcè che no si à di vê un ategjament sotan te globalizazion, ma rindisi cont che la universalitât si le à dome cu la valorizazion ancje de nestre lenghe particolâr.
E last but not least, rivâ a mostrâ che ancje tal forest la lenghe locâl e je stade preseade, al jude a movi la braure a nivel interni (Google al nas tai Usa, ma za di cualchi an i aministradôrs di chest famôs portâl di ricercje su Internet a àn decidût che il Catalan al à di jessi une des 40 lenghis dopradis dai lôr utents: ancje in Catalogne lis robis si son mioradis cuant che il guvier locâl al à viodût che la lôr lenghe e jere preseade fûr dai confins, ancje di un colòs come Google)».
Vignint a Vilaweb, cuant nassie la testade?
«Tal 1995».
Parcè dome online?
«O cirivin di intivâ la maniere di fâ gjornalisim in linie. Noaltris fondadôrs o jerin gjornaliscj tradizionâi, che o vevin lavorât te stampe, te radio, te television…»
Cemût sêso partîts?
«E je une imprese privade, i doi socis a àn metût dal lôr i prins bêçs».
Trope int lavorie cumò?
«Cumò o lavorìn in 23 di nô».
Trops letôrs vêso ogni dì, e ogni mês?
«O vin tor dai 300.000 letôrs singui (numar di letôrs calcolât escludint chei che a fasin plui visitis)».
La publicitât trop rapresentie in pencentuâl des jentradis?
«Il 65% des jentradis a son publicitât».
Internet trop aial judât la lenghe catalane?
«E je stade un grant strument di difusion pal catalan e di braùre, dopo che o sin rivâts a vê il domini .cat».
Il nivel di scolarizazion in lenghe catalane trop aial favorît la azion dai tradutôrs volontari?
«Sì al è clâr. Di fat, ancje midiant di chest e je nassude Softcatalà, une organizazion di volontaris che a tradusin programs informatics par catalan www.softcatala.cat».
Cun dutis chestis fuarcis in cjamp, la lenghe catalane ise salve
o ise in pericul?
«O pensi che ore presint il catalan nol sedi in pericul. Ma o vin simpri plui dibisugnis, simpri di plui».
Su la television ce pensial?
«L’avignî nol è il digjitâl terestri, ma la television “a la cjarte”: il podcast al superarà il concet tradizionâl de television parcè che la int e sielzarà «cuant» e «ce» viodi cence spietâ lis trasmission denant dal “casselot”. Une sezion li che o stin investin e je propit chê di Vilaweb TV».
Lui al è ancje responsabil de comunicazion dal coordenament indipendentis, ce nus contial di chescj referendum
pe indipendence?
«Al è un moviment di base locâl che al prove di dimostrâ che la Catalogne e je preparade par frontâ un procès di indipendence dentri de Union Europeane».
Christian Romanini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +