Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Spot RAI: il pinsîr de…vigjilesse!

............

Sonia Cossettini, la vigjilesse dal spot RAI che tantis polemichis al à intiziât dopo jessi stât mandât in onde, e je une furlane braurose di jessi furlane. O sin lâts a cognossile par savê ancje il so parê su cheste storie.
IL PERCORS ARTISTIC_ Finidis lis scuelis regolamentârs e dopo vê frontât cun coraç la sielte di lâ dâur a di un sium – fâ recitazion –, Sonia e à superadis lis selezions de Link Academy (Link Campus University, sucursâl de Universitât di Malte a Rome). Sîs agns di studi e di lavôr, ancje cun cualchi delusion, cognossint tante int, biele e brute, ma cul desideri di rivâ insom, pronte a frontâ il mont dal spetacul.  Mil esperiencis, mil lavôrs par mantignîsi in cheste realtât, e dopo a son rivadis lis esperiencis teatrâls: une, in particolâr, e je impuartante par vie dal fat che e va indenant aromai di cuatri agns, cu la compagnie “Raccontamiunastoria”, dulà che Sonia e conte storiis simpri gnovis par furlan. E propit in gracie di cheste esperience, e nas la clamade RAI.
LA CLAMADE IN RAI_ “Une de compagnie e saveve che o contavi storiis par furlan, e che a cirivin int che e fevelàs dialets talians. O ai fat subit il provin, parcè che o soi contente cuant che o pues fevelâ par furlan. O larès a puartâlu atôr par dut il mont, se al fos pussibil! Mi àn contestât di no savê che il furlan al è une lenghe, no un dialet. Orpo che lu sai: anzit, in ciertis Universitâts forestis si insegne miôr che no in Italie. Jo o volevi mostrâ dute la braure che o provi tal fevelâ par furlan!”, e sosten cun fuarce. E à proponût trê personaçs diferents: la vigjilesse, une cliente intun ristorant e une cartomante. Tal provin, il test al jere improvisazion pure, e il risultât al è stât di tancj compliments e congratulazions. Ma la frase de vigjilesse che dopo si è sintude par television e je la version sintetiche des dôs recitadis di bande di Sonia. “Jo o vevi regjistrade ancje une seconde version plui lungje: “Orpo, ma ce fâstu? Vâstu ator cu la cassele? No viodistu che tu sês cuintri man, che se di chê altre bande al rive un cjar, chi o fasìn dute une fracassine?”. Al jere un mût di dî che o vevi sintût dai nonos, parcè che te mê cjase si à simpri fevelât par furlan”. E dopo, i auguris di buinis fiestis a ducj. Ducj i spots che mi rivuardin a son stâts zirâts inte stesse zornade ma a àn decidût di mandâ in onde dome la version curte: “Orpo, ma ce fâstu? Vâstu ator cu la cassele?”.   “Ju vevi visâts che forsit il messaç nol jere avonde contestualizât”, nus spieghe Sonia Cossettini. Il fin al jere chel di festezâ i 150 agns da Unitât di Italie. “Ma”, e dîs Sonia, “no jeri consapevule che lu varessin sfrutât par sponsorizâ il paiament dal abonament televisîf”.
IL PARÊ SU LIS CONTESTAZIONS_ I domandìn ce che e pense dal messaç chel è passât cun chest spot: un “jessi indaûr” che cumò nol esist plui parcè che si fevele par talian in gracie di  “mame RAI”. Pecjât che la pratiche de “dopleadure” e vedi impedît ai talians di jessi brâfs ancje in altris lenghis. In dut il nord Europe, i films a son ducj in lenghe origjinâl cui sottitui. “No le viôt in cheste maniere. Par mê, la RAI e à difondût une codifiche linguistiche comune, parcè che al sarès stât dificil fevelâsi e capîsi – par esempli, tra un furlan, un sicilian, un puliês – par fâ alc di bon, par comerciâ, par lavorâ insieme. Un pôc come l’inglês in Europe e tal mont. Ma nissun al à dit di butâ vie lis propriis lidrîs. E sarès une pierdite grave. Al sarès biel vê i films in lenghe origjinâl parcè che si metarès ancjemò plui in evidence la buine recitazion, in plui che imparâ lis lenghis. Cuant che o conti lis storiis a teatri, ancje dulà che no si capìs il furlan, l’impuartant e je la espression de muse, la gjestualitât dal cuarp, il tenôr di ce che si dîs…”.
IL DOMAN_ E i progjets pal avignî? E samee vê tantis ideis in bulidure, prontis pas jessi realizadis. Teatri (salacor la passion plui grande), cine, television, colaborazions cun plui compagniis e in plui paîs dal mont. Parcè che Sonia e je une che no à pôre di movisi ni di frontâ situazions difarentis, pûr di podê lâ daûr a chê voie che e à dentri di recitâ. Di une robe, e je sigure: “La Patrie dal Friûl e je stade la uniche a domandâmi cemût che le pensavi jo di dutis chestis polemichis sul spot RAI. Salacor si podeve fâ alc di miôr, stâ plui atents a no scontentâ nissun, a controlâ di plui la storie, ma l’impuartant al è che jo o ai fevelât par furlan, o ai puartade la mê lenghe in RAI, e o soi contente e braurose di chest fat, e o tornarès a fâlu ancje doman”. E volint cjalâ la tace mieze plene, si pues dî che e je stade une ocasion par puartâ la atenzion su la lenghe furlane ancje sui gjornâi talians e locâi, fasint pensâ e fevelâ la int su cheste cuestion. Sperìn che in avignî e puedi però nassi cualchi altre iniziative, organizade miôr e storichementri valide. Al sarès za un bon pas viodi la aplicazion plene de leç 482/99, che – a distance di plui di 10 agns de aprovazion – e je inmò lontane.
Mara Piccoli

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +