Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Puzzle emigrazion

............

Il pont su lis fiestis di Avost de diaspore
L’Istât furlan al è daûr a finî, cussì come lis vacancis di miârs di emigrants che tai trê mês cjalts a àn gust di tornâ in Patrie par passâ cun amîs e parincj lis lôr feriis. Simpri di mancul, in Setembar, lis targhis francesis, belgjichis, svuizaris e lussemburghesis, personalizadis cu la acuile furlane, ator pes nestris stradis e simpri plui chês rumenis e polachis, che a mostrin cemût che ancje pai tancj imigrâts e je rivade la ore di tornâ a vore.
No son mancjadis tal mês di Avost, cuasi in ogni paîs, lis “Feste degli Emigranti”, e i grancj raduns organizâts dai Ents e des  Associazions de Emigrazion.
Sacîl al à dât acet ai trê dîs de E.F.A.S.C.E. (Ent Furlan Assistence Sociâl e Culturâl Emigrants): pôc furlan “istituzionâl”, ma tancj zovins che a rivin dal Nord e dal Sud Americhe, impegnâts a comparâ il Friûl contât dai lôr nonos cun chel viodût e vivût in maniere direte. La sfuarçadure de “pordenonesitât” e cole fevelant cui emigrants, e par fortune ancje tai discors des “autoritâts” no son mancjâts riferiments al Friûl e ai furlans tal mont.
Spilimberc al à dât acet al “Ente Friuli nel Mondo”. Tant furlan tai intervents, atmosfere conviviâl, rilassade e mancul polemiche a pet dai agns passâts. Pôcs zovins purtrop, a Spilimberc, ancje se come a Sacîl, i riferiments ae gnove emigrazion cu la “valîs eletroniche” e ae “fughe dai çurviei” a son stâts continuis.
Dai emigrants sintûts in dutis dôs lis “placis”, al rive l’auspici che cheste gnove diaspore – che e à lassade te cantine la valîs di carton dai nonos par viazâ cun chê di plastiche (la piel, îr come vuê e je risiervade a pôcs di lôr) – si svicini ai circui furlans tal Mont e insieme cui zovins dissendents e sburti e e prudeli la lenghe, i cumierçs, la culture e la solidarietât furlane.
Daniele Martina

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +