Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Pre Toni e la famee

............

“L’àn pierdude lant a messe in chê dì ch’a son sposâts” al è il titul dal gnûf libri di Pre Antoni Beline, che Glesie Furlane e à publicât. Un libri cun profondis riflessions su famee e matrimoni, che al po judânus e fânus lûs in chescj timps imberdeâts che o stin vivint.
Une leture che nus fâs cjapâ cussience su chei che a son i plui impuartants valôrs te vite.
Pre Antoni al partìs contantnus lis vicendis storichis e culturâls des nestris fameis di une volte, dal lôr mût di vivi  “lavorant di buinore fin gnot”, cu lis dificoltâts de emigrazion e de miserie. Nus tabaie di cemût che ancje se lis prospetivis di vite no jerin des plui gratificantis, i zovins si maridavin sperançôs e la union e resisteve a dutis les intemperiis de vite. Paragons che a vegnin fats ancje cui timps di vuê, li che si vîf miôr, ma al pâr che tignî e mantignî in salût chescj valôrs al sedi simpri plui complicât. In chestis pagjinis o cjatarìn riflessions su la sessualitât, su cemût che la glesie e à influît in passât su chest argoment: “Pe glesie, la sessualitât e à vût un intent sôl: chel de procreazion… Al è clâr che par podê vê une vision positive dal matrimoni, si à di vê une vision positive ancje des realtâts umanis, de sessualitât e vie”. E dopo, lant inmò indenant, un pinsîr su la mancjance dai fruts: “Intun moment di strache, di sfiniment, di flaperie culturâl e morâl, i prins a sparî a son i fruts. Po dopo i vecjos, che si ritirin e a tasin. Al mancje cussì l’avignî e il passât e si cjonce la glagn de storie. A restin dome chei che a produsin, e chei che a pensin ancje a mangjâle…” O leiarìn lis considerazions di Pre Toni e i siei conseis par cjatâ il just ecuilibri inte cressite corete dai fîs e o cjatarìn la sô comprension pai gjenitôr di vuê che a àn simpri plui dificoltâts: “…ma tirâ sù la canaie, e la canaie tal mont di vuê, al è il mistîr plui dificil che si puedi imagjinâ”.
O cjatarìn i dolçs ricuarts dal pari, de none, de mari e dutis lis maris, cuntun pinsîr afetuôs par chês che a àn patît: “Jo o speri, cuant che si larà di là, cence nissune premure, di no cjatâ in prime file dome lis maris dai sants, che a àn za vût il lôr premi e la lôr consolazion in cheste vite, ma di cjatâ lis maris di ducj i sassins, i delincuents, i pecjadôrs, i barbars, i stramps e i violents di chest mont. Il Signôr che lis à clamadis al don e al misteri de maternitât, cence dâur ancje la sodisfazion di tante mission, lis strenzi dongje di se, ur sui lis lagrimis e ur disi chel grazie che no àn mai sintût in vite, ni dai fîs ni tant mancul dai forescj”, o cjatarìn ancje la storie comovent dal grant amôr di Romeo e Idute.
Insome, chest librut al è preseôs e al mertarès un so cjantonut in ogni famee.
Come che lu presente Glesie Furlane, al è “une pierute che e à i colôrs di culì intal mosaic de storie universâl, rosute cul profum di culì intun prât larc come il mont”
Gjoldìn duncje dai siei colôrs e dal so profum che, come ducj i libris di Pre Toni, no nus lassarà indiferents.
Alida Pevere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +