Puntuâl come ogni an, al è rivât ae fin di Novembar l’apontament cun Musiche “Pe gnove musiche furlane”, la manifestazion inmaneade dal comun di Udin che e presente lis miôr produzions musicâls in marilenghe dal an, e cul Premi Friûl, il concors che za di 26 agns in ca al premie i grups che a doprin la lenghe furlane.
Un fin di setemane pardabon siôr che al à dât la pussibilitât ai passionâts di musiche di scoltâ cetancj grups difarents, e di cjapâ il pols de musiche in marilenghe. Intun Palamostre plen di int, a son stadis 12 esibizions dal vîf, alternadis a proiezions di videos musicâls.
I discs dai artiscj che si son esibîts par Musiche, a son stâts sielzûts jenfri lis gnovis jessudis de discografie furlane dal 2008 di une jurie di gjornaliscj. Loris Vescovo, R.esistence in Dub, Lino Straulino, Strepitz e Arbe Garbe a son stâts i protagoniscj de serade.
I VINCIDÔRS_Il vincidôr de Targhe Deganutti, assegnade al disc plui significant dal an, al è stât Borderline di Loris Vescovo: un disc che al ten dentri lis esperiencis di viaç di chest cjantautôr che al à zirât il mont su lis olmis de migrazion furlane.
In corse pal Premi Friûl invezit, a jerin sîs grups cetancj difarents un di chel altri, a testemoneance, come se ‘nd fos ancjemò bisugne, di trop vivarose che e je la sene musicâl furlane: Rock alternatîf cui Fîl e Fiar, musiche dark cun Francis and the Phantoms, cjançon di autôr cui Limerick, punk rock cui Claus, musiche eletroniche sperimentâl cun Elettrike Skeletriche Poetiche e pop acustic cul duet Accordincanto. A àn vinçût il Premi, ven a stâi la produzion e la distribuzion di un cd cu la etichete Musiche Furlane Fuarte, Francis and the Phantoms, il progjet che al met in musiche lis visions di Checo Tam, scritôr e cjantant dal grup.
OSPITS_La edizion 2008 di Musiche e je stade insiorade di altris doi events impuartants. Pe prime volte al è stât ospitât il vincidôr dal Liet Festival, il festival european des cjançons in lenghe di minorance, chest an vinçût dal cors Jacques Culioli. Za di agns, artiscj di chenti si esibissin in chest Festival (tal 2008 i Carnicats): l’obietîf al è chel di incressi il leam jenfri Friûl e Europe te sperance di rivâ a vê une finâl dal Festival achì a Udin.
Cun di plui e je stade presentade la instalazion sonore Lenghedivacje, curade di Hybrida e produsude cul jutori de ARLeF: cinc regjistrazions in lenghe furlane fatis di Renato Rinaldi e daspò elaboradis in musiche di cinc compositôrs europeans.
Federica Angeli
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
La tiere e la grepie / 2022: An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture
Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”
Par une economie blu simpri plui sostignibile Lis Nazions Unidis a àn declarât il 2022 “An internazionâl de pescje artesanâl e de acuiculture” (Iyafa 2022), rimetint ae Fao il coordenament des ativitâts di sensibilizazion sul teme.◆ Il pes, i moluscs, i crustacis e lis alighis a son part ad implen des dietis, des ereditâts culturâls […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +
Austrie / La Universitât Popolâr che si indrece a dutis lis fassis di etât
Barbara Cinausero
Si Beate Gfrerer, 54 agns, che bielzà di 25 e je a cjâf de Volkshochschule (Universitât Popolâr) carinziane, e je stade nomenade “Carinziane de Zornade”. O soi stade par cinc agns in Carinzie e propit in cheste scuele o ai insegnât e o ’nt cognòs ben la organizazion. Juste in chel periodi si insaldave il […] lei di plui +