I politics furlans no contin nuie. Se cualchidun al fos ancjemò dubiôs su cheste veretât, al bastarès cjalâ in ce maniere che si compuartin cuant che i lôr coleghis triestins si metin a fâ casin par difindi il vantaç de citât. Cuiets, interès de citât cuant che a van dacuardi cui lôr, naturalmentri.
Se il grup triestin, dispès une vore trasversâl, si met a sberlâ, a menaçâ divisions, i nestris se fasin tes braghessis e a son pronts a cambiâ di colp idee.
Une sotanance psicologjiche prime di dut, cressude tai ultins agns parimentri al vignî sù di une gjenerazions che e à pierdût ogni contat cui interès dal Friûl.
Ma no dome chê. La impression di une regjie platade tal golf che e va indenant tant che un cjar armât e je simpri plui fuarte.
Cjalìn ce che al sta sucedint su la cuestion dal puart, sbalotât une di sì e chê altre ancje no de buere, ma de trussade tra grups di podê, cun riferiments internazionâi. Ma che a àn in bocje simpri la unitât regjonâl, e no àn mai metût sul plat la domande: «Cuâl isal l’interès gjenerâl dal teritori, su cheste cuestion?».
Di rispuindi a une altre domande: «Aes impresis furlanis, ai siei cumierçs, trop covential?» no si sumiin nancje.
Ma il groput di Camber e socis si sint fuart e al à reson a fâ ce che al fâs, viodût che ogni volte i furlans a tirin jù i bregons.
E po dopo, e je la Seganti che e zuie il so zûc ma – come che e à dimostrât cui bêçs gjavâts a Friuli doc ma no ae Barcolane e ae Bavisele – simpri in funzion antifurlane.
Cussì al va il mont di chestis bandis. Volêso une dimostrazion di trop regjonalistis che a son lis istituzions triestinis? Provait a cjalâ i barcons dal municipi e disêtmi se o vês mai viodude svoletâ la bandiere de Regjon Friûl – Vignesie Julie!
L’OM DI BURI
Stin dongje ae Patrie
Redazion
La seconde edizion de manifestazion “Stin dongje ae Patrie” e rapresente un moment di incuintri e di solidarietât cul mensîl “La Patrie dal Friûl”, gjornâl scrit fûr par fûr in lenghe furlane fintremai dal lontan 1946. Inte serade, che e sarà presentade dal diretôr Walter Tomada e di Serena Fogolini, si daran la volte musiciscj, […] lei di plui +
Pirulis di musiche e di storie / Un pitôr musicâl di San Denêl tal inovâl de sô muart: Giulio Urbanis (1540 – 1613)
Alessio Screm
Stant che tal articul chi sore o ai scrit di iconografie musicâl, la pirule di storie e di musiche di chest mês si intive a celebrâ un pitôr furlan che al à dât cetant in fat musiche piturade, e di lui si celebrin chest an i cuatricent e dîs agns de sô nassite. Lui al […] lei di plui +
Il cjastelîr plui grant di simpri / Sot des pleis de tiere: ae scuvierte de origjin dal çuc di Udin
Serena Fogolini
Daûr di une liende, di un proverbi o di une conte popolâr si plate simpri une fonde di veretât Al sarà forsit par cheste reson che cualchi mês indaûr, jessude la gnove di studis sientifics che a dimostravin la artificialitât dal çuc di Udin, nissun di noaltris si è maraveât plui di tant. Dal rest, […] lei di plui +
Lenghe / A Cormons si fevele dal furlan te informazion
Dree Valcic
L’impuartance dai mieç di comunicazion par la difusion de lenghis minoritariis. Cun Emanuele Galloni, Guido Germano Pettarin, Andrea Valcic. Al à moderat Wiliam Cisilino. lei di plui +
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +