Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Furlan lenghe francje dal business mondiâl dal Friûl

............

E à cjalât il ministri pal forest dal guvier talian Franco Frattini e la presidente de Confindustrie taliane Emma Marcegaglia e ur à dit “Mi displâs se no capîs, ma no pues fâ di mancul di tacâ par furlan” e il teatri Zuan di Udin al è sclopât intun batimans entusiast. Cussì si è viert l’intervent di Sandra Pupatello Pizzolitto, di Windsor in Ontario (Canadà), ma cun saldis lidrîs furlanis “Di Morsan dal Tiliment, il paîs des ocjis” e à marcât cun braure.
La ministre dal Ontario e à incentrât la prime part dal so discors fevelant dal so rapuart cul Friûl e dal leam che e volarès imbastî cun chê che e rapresente la puarte privilegjiate cu la comunitât europeane “Fint cumò cui furlans migrânts si à fevelât dome di mangjâ e di culture” e à vût dit intune interviste “Ma al covente che tra furlans di ogni bande dal mont si tachi a fevelâ ancje di business”. La Ministre Pupatello e à continuât par inglês descrivint la realtât economiche canadese e in particolâr dal Ontario, il stât federâl che di bessôl al rapresente il 40% dal Prodot interni sporc di dut il Canadà.
In cont di identitât come element di disvilup e di rinassite par vignî fûr di une situazion no biele come chê che al è daûr a passâ il sisteme economic atuâl, ancje il “paron di cjase” Adriano Luci, president di Confindustrie di Udin al à tignût a marcâ i rapuarts tra furlans, tacant propit dal titul de assemblee “Il Friûl imprese tal mont”. Di fat al à dit “Al maravee che i contats che il Friûl al ten cui furlans ator pal mont no vedin rivât a tradusisi intune incressite preseabil des relazions economichis: al è un patrimoni che al va metût in rêt”.
Une fuarte cjapade di posizion e je stade fate ancje a pro dal atenue furlan “L’interès des istituzions e la atenzion no podin mancjâ: il rûl de educazion al è decisîf”. Il president Luci al à tignût a marcâ il concet che la scuele e je un imprest essenziâl e e va sostignude, cussì come che “e va rinfurcide la identitât e la autonomie de Universitât dal Friûl, che si è integrade cul teritori deventant un fatôr di coesion e di cressite de nestre tiere”.
Un spirt identitari che al à cjapât une vore la atenzion dal public e di ducj i intervignûts, tant che ancje la Emma Marcegaglia, cjapant la peraule e à cjalât la ministre Pupatello e i à dit “Jo no feveli la lenghe furlane, ma o ai capît buine part dal intervent de ministre e magari la prossime volte o impararai ancje dî cualchi peraule par furlan”.
Christian Romanini

Contile juste / Plebissît pustiç

Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +

Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane

Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +

L’EDITORIÂL / La lezion de bandiere par dismovisi dal letarc

Walter Tomada
Par sigûr o sin stâts ducj braurôs cuant e je rivade in television la storie, discognossude a tancj furlans, di Marc di Murùs (o Moruç?), ultin a rindisi ae concuiste venite dal 1420. Pûr di no dineâ la sô apartignince ae Patrie dal Friûl, lui – che al puartave la bandiere dal Stât patriarcjâl – […] lei di plui +

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +