Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Fiis e fiastris

............

A son dîs tra ents e agjenziis i struments che la regjon e dopre par dâ atuazion pratiche aes sôs politichis. Si va de Agjenzie Regjonâl pe protezion dal Ambient (ARPA) fin ae Agjenzie di informazion e Acet turistic (AIAT), passant pe Agjenzie pal dirit Universitari e pal Ent de Tutele de Pescje.
No je dome la Agjenzie pe Lenghe Furlane a davuelzi la opere di jutori de Regjon ma chel che al somee clâr al è che la Arlef e je simpri di plui tratade come se e fos une sorte di ent minor tal panorame regjonâl.
Nissune altre Agjenzie, di fat, e à patît un tai gjeneric dal 20% come che al è sucedût ae Arlef e, soredut, cjalant un tic la situazion di chês altris Agjenziis si à subit la impression di jessi devant a ents une vore struturâts e une vore considerâts de Aministrazion Regjonâl.
Cjapìn, par esempli, la situazion de Arpa. E je, probabilmentri, une des Agjenziis plui impuartantis de nestre Regjon, cuntune direzion centrâl e ben cuatri dipartiments teritoriâi, un par Provincie. A son ocupâts, contant dome i dirigjents, 40 personis, 8 afidâts ae direzion gjenerâl, 32 tes diramazions teritoriâls. Un numar impressionant se confrontât cu la dotazion di personâl atuâl de Arlef.
Identic discors al podarès jessi fat pe ARERAN là che il regolament interni al proviôt doi dirigjents e 10 dipendents che si à di zontâur un president, un comitât diretîf, un diretôr e un responsabil tecnic pe contratazion. Ancje chi une biele dotazion di personâl par un organisim che al à “dome” di davuelzi une funzion di rapresentance a nivel regjonâl e in sede di contratazion coletive des Aministrazions dal Compart Unic Regjonâl.
I amîs de Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane a àn di jessi contents. Cualchidun al sta piês di lôr e ancje se al trate argoments une vore delicâts nol è rivât a evitâ la pratiche dai tais regjonâi. O stin fevelant de Agjenzie Regjonâl pe Sanitât, che dal prin di Zenâr di chest an e je stade soprimude e lis sôs competencis a son stadis centralizadis inte Direzion Regjonâl a Triest. Lis professionalitâts e i compits a restin ma, a nivel formâl, la Agjenzie no esist plui, ancje se tai ultins agns e veve vût un rûl cetant impuartant te programazion sanitarie regjonâl.
Cumò la domande e ven naturâl: cence une plante organiche definide, cuntun tratament di ultime de classe e cun pocje considerazion di bande de Aministrazion Regjonâl, nol sarà migo che cualchidun al à decidût di fâ fâ ae Arlef la stesse fin de Agjenzie Regjonâl pe Sanitât?
REDAZION

Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026

Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +

GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.

Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +