Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Belanç a lûs e ombris

............

Cuant che une robe e finìs par solit si va a tirâ lis conclusions e a fâ une sorte di belanç di ce che al è stât. Cussì al sucêt cul an che al finìs e si zire il lunari, e ancje cuant che une aministrazion e siere la sô part di lavôr. Cheste volte a fasi meti sot judizi al tocje ae ARLeF, stant che e siere un periodi aministratîf e che in curt al jentrarà a lavorâ un gnûf Consei di Aministrazion. Daspò agns di spiete, biadelore e je stade metude in pîts une agjenzie regjonâl pe lenghe furlane, cuntun consei di aministrazion e un indreçament rivât de politiche regjonâl in fuarce in chel moment, o ben il centriçampe.
Cumò, cambiât il tamon che al puarte indenant la regjon, ancje la gjestion de ARLeF e passe sot des indicazions che a rivin dal centridrete, cuntune ativitât dute di fâ e di pensâ.
Ma cemût ise stade la gjestion di cheste prime “epoche”? Lis opinions in mert a son cetantis e ancje vivarosis, cussì o vin sintût cualchidun di chei che a lavorin in chest cjamp e che sul teritori a doprin la lenghe furlane.
Mauro Missana, diretôr di Radio Onde Furlane, al da un judizi positîf di cheste aministrazion. «Stant che prime nol jere nuie, cumò al è stât brâf il President a dâ une struture ae agjenzie, metint jù ancje cualchi “palet” par fâ ordin te distribuzion dai finanziaments. Il lavôr fat de agjenzie al è stât avonde suficient a pet dai timps a disposizion e de grande dificoltât di movisi inte burocrazie nostrane che e ferme lis voris impen di judâlis. Il coragjo tal puartâ indenant un bon lavôr lu àn dimostrât cu lis sieltis fatis, mostrant braure e capacitât; stesse capacitât che si viôt tai gnûfs, e che e fâs sperâ ben pal futûr, cussì come che al è stât pandût dal gnûf president Zanon intune interviste fate propit inte radio furlane.»
Un judizi suficient lu da Renzo Balzan, gjornalist e diretôr di “Ladins dal Friûl”, che nol è dal dut deludût di ce che al è stât fat. «Stant che la ARLeF e je stade inzessade di une scjaipule politiche, i risultâts no son stâts bruts, ancje considerant che in Friûl e je une soreposizion di struturis che e fâs pierdi risorsis, impen di costruî alc di impuartant. Chi di nô, lis competencis a son de ARLeF, de Provincie di Udin, de Filologjiche, dal Servizi regjonâl des identitâts linguistichis, e chest labirint nol jude a cressi: al sarès miôr vê une agjenzie uniche o un istitût sul stamp dai nestris cusins ladins.»
Plui sevêr il il pinsîr di Sandri di Suald, scritôr, publicitari, espert di comunicazion. Lui al dîs che la ARLeF e je «une barcje cence comandant, une nâf che no à nissun al tamon e che cumò e je daûr a infondâsi». Seont lui, la agjenzie «e je fate di oms cun grandis specializazions tal propri lavôr ma cence professionalitât e che duncje a àn lavorât di conseguence, butant vie tancj bêçs in tancj agns, cence vê une strategjie che e cjali lontan pal futûr de lenghe furlane. Si à spindût tant par finanziâ clapis e claputis cence costruî lavôr e svilup, justificant sot de peraule “culture” tantis iniziativis cence fonde che no àn puartât dongje nissun risultât, fasint e rangjant ce che a fasin altris impen di fâ ce che nus covente pardabon. Sul furlan si à fate une politiche di retrovuardie, di difese, al puest di azions par cressi e par lâ indevant, dulà che al baste viodi i risultâts de leterature furlane par vê conferme di chest, stant che e va denantdaûr, segnant il futûr de nestre lenghe.»
Luca Zoratti

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +