Ai 25-27 di Jugn dal 1975 e je stade fate la Assemblee dai predis de diocesi di Udin. Un fat di straordenarie impuartance pe novitât e pal grant e franc dibatit che si è svilupâts in chei trê dîs tra i predis e pes sperancis che e veve impiadis te nestre glesie. Si jere a 10 agns de conclusion dal Concili,. Tune grande clime di dialic e di confront. Mi impensi che pre Checo Placerean tal prin intervent al à scomençât cul domandâ di lei il verbâl de ultime assemblee dai predis fate “ai timps dal patriarcje Bertrant”, seguide di une grande ridade gjenerâl.
O ripuartìn culì une memorie inedite di pre Antoni.
pre Roman Michelot
✽✽ Inte mê vite o ài vude ocasion di vivi tancj avigniments in maniere indirete, traviers de relazion e des sensazions dai protagoniscj. O feveli di fats come la rivoluzion francese, chê russe o altris grancj moments che a àn verementri dividude la storie intun prin e intun dopo. O crôt di vê podût metimi in sintonie cui protagoniscj parcè che une esperience simile, plui in piçul ma compagne te sostance e te cjarie emotive, le ài vivude in chel an e in chei dîs. Moments di vere comunion e di vive sperance.
✽✽ O vevin dibisugne, dopo dai disastris economics e plui ancjemò spirituâi di Zaffonato e in chê clime di sfâs e di disperazion che si le palpave dapardut, dal seminari ae ultime canoniche. Po stâi che la grande dibisugne nus vedi fat viodi plui biel di chel che al jere il fat, ma par me a son stadis zornadis straordenaris.
✽✽ Le vevin preparade a dovê, cun relazions, discussions, dibatiments, barufis, strategjiis, cenis, bevudis, ridadis… Diu, ce zornadis! No sai cemût clamâ il nestri ategjament spirituâl: se goliardie o ingjenuitât o fede mistiche. Parcè che bisugne jessi dome ingjenuis o mats a pensâ di cambiâ une struture reazionarie par costituzion come la glesie. Epûr o jerin convints. E cuant che si partive a buinorone des nestris monts par vignî jù a incendiâ di vivarositât la barache, si sintivin come i partigjans cuant che a levin a puartâ une svintulade di libertât. ✽✽ E cuant che sore sere si tornave sù, stracs di vueli sant e cun cualchi gotut di plui, o sintivin di vê metût un tasselut gjenuin par une cjase gnove. Bisugne jessi stâts li come che o sin stâts nô, il nestri grop di Glesie Furlane, par capî ce che o intint di dî. E ogni volte che o lei il vanzeli di Zuan, chel di Nicodem che al à di tornâ a nassi, jo o pensi a colp ae assemblee dal ‘75. No mi vergogni gran: mi sint e mi sintarai simpri fi di chê assemblee.
✽✽ In chei dîs benedets o ài sintude, pe prime volte in maniere cussì vive, la sodisfazion e la braùre di jessi furlan e di jessi predi. Mi soi sintût a part di un grant popul e di vê un gran destin ancje par chel che al rivuardave il so avignî. Ancje l’ultin paîs dal mont, come chel che o jeri jo, mi à someât une robone. Parcè che al jere un tasselut de glesie e dal popul furlan.
✽✽ Si à tacât, tal miercus, cun 394 predis, e si à finît, tal vinars dopomisdì, cun 315. A bastaressin chescj numars, che no si son ripetûts plui, par dî la grande sperance dai predis furlans e se a son salvadis.
✽✽ Si veve za tal cjâf la idee di assemblee permanent. Se po dopo il vescul e il consei pastorâl e la cubie curiâl a àn fat lâ in vacje il progjet di une diocesi in stât di assemblee, la colpe no po jessi ni di pre Checo ni di Borgo, ma di chei che a àn simpri vût il tamon e che a àn zuiât a fâ i democratics savint che, une volte sierade l’assemblee, il comant ur sarès tornât a lôr. Al è il câs dal Vanzeli: dal diaul che al torne cun siet diauluts un piês di chel altri. Chest al sta a dimostrânus che la curie e la jerarchie e je propit di “istituzion divine”. Magari par ledrôs. ❚
pre Antoni Beline
GNOVIS / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai a lis 18,30 te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin. Glesie Furlane, cun la Arcidiocesi di Udine e Clape di Culture Patrie dal Friûl a 50 agns dal taramot o volìn ricuardâ ducj i muarts e dutis chês personis che tai agns si son dadis da fâ par […] lei di plui +
GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.
Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +
Fotografiis / Tante int e partecipazion ae presentazion dal gnûf libri, “CHENTI” di Diego Navarria
Redazion
La prime des iniziativis pai 80 agns de “La Patrie dal Friûl” (1946-2026). O vin presentât ai 27 di Fevrâr tal Salon di Palaç Belgrado di Udin, il gnûf libri, “CHENTI” romanç furlan di Diego Navarria. A son intervegnûts la gjornaliste Martina Delpiccolo e il diretôr da La Patrie dal Friûl Walter Tomada, l’autôr Diego […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +



