Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE. ART-Â. Mascaris che a contin il Carnevâl in Friûl

............

E ven di Malamaserie la mascare cui cuars e il vues frontâl di vacje, il nâs di purcit e la gramule che si môf, che e fâs ancje rumôr. Al è un dai tocs plui biei de piçule mostre al Museu etnografic dal Friûl di palaç Giacomelli a Udin, vierte fin a miercus ai 17 di Fevrâr dal martars ae sabide des 3 aes 6 daspomisdì, cun jentrade sore nuie (informazions al numar 0432/271920). Biei, si fâs par mût di dî. Micaela Liberati, la curadore, e à sielt di fâ viodi massime mascaris di len par scuindi la muse, tipichis de mont, dal imprin dal Nûfcent. A vignivin dopradis par lâ ator pal paîs in corteus fats di cubiis par contraris o ben in compagniis di simii. Par esempli, lis mascaris bielis a ziravin di dì, chês brutis di gnot. Scuasi dutis lis mascaris in mostre – che a jerin di Luigi Ciceri e Gaetano Perusini, vuê dal Museu etnografic dal Friûl –, a son a brut. A àn lenghis che a sbelein, bocjis viertis par fâ smorfiis o gagnî, cuars e dincj di bestie.
La mostre e fâs une panoramiche sul Carnevâl furlan. Si vierç cuntune sorte di setri che al vignive imponût a chei che si metevin su la strade de mascarade. Al è fat di un ramaç gropolôs di piruç cun doi cuaruts. Doi botonuts di plastiche, par imitâ la mariperle, e un dint “i dan un aspiet diabolic”, tant che e marche la curadore de mostre.
Il spirit de nature al è ben rapresentât des mascaris de Alte Vâl de Tor, dulà che grops e venis dal len a deventin elements de muse rapresentade. A vignivin fatis cun lens tenars de zone: vencjâr, olnâr, pôl. Lis superficiis no son slissis e a mostrin i segns de sgoibe, l’imprest doprât par sgjavâ il len. Par tignîlis sù, stant che a pesin un grum, si peavin al cjâf cun spai grues. Cualchidune, dongje de bocje, e à une lengute di corean che il mascarât al strenzeve tra i dincj di mût di tignî ben strente la mascare. Dispès a jerin furnidis di cjavêi cun pêi di agnel o grene o finidis cun façolets o cjapielats. Cualchidune al à il nâs zontât, che si podeve cambiâ. Fasint cussì, l’an seguitîf, la mascare e sarès someade diferente.
Bocjatis o difiets anatomics che a fasin ridi o stomi a son propis des mascaris pituradis di Cuie e Biliris. Chês di Samardencje a son plui popolârs, cun nâs e bocjis deformadis. Chês che a rivin de Cjargne a vignivin pituradis cun colôrs naturâi, gjavâts di jerbis e tieris.
Fâ rumôr e je une carateristiche dai mascarâts. Origjinâl la mascare che e rive di Paulâr, che à un piçul sivilot che al cambie la vôs. La mostre a palaç Giacomelli si siere cuntune mascare di Samardencje che e je fate a cjâf di gjal, cun barbois ros di stofe e bec che si môf.
Interessantis ancje lis fotografiis che a rivin dal archivi di Giancarlo Corsi, donât che nol è tant al Museu etnografic dal Friûl e fat di scats dai agns Setante dal Nûfcent, e di reportage plui resints di Claudio Marcon. A mostrin i Carnevâi di Ruede e Monfoscje cui coloratissins “blumarji”, chel di Mersin e, fûr dai confins regjonâi, chel di Sapade, cui carateristics “rollate”.
Erika Adami

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +