Triest, milvotcent-e-cjapilu. La vite di Rossella O’Bora e va indevant come simpri, jenfri fiestis, bai e apontaments, come che si use li.
Rossella e je inamorade di Ashley, un biel fantat che però si maride cuntune altre.
Par ripic, Rossella si maride cuntun altri ancje jê. Rhett, un om di Udin, al prove a bussâle, ma jê i dîs di no.
A Triest, dutis lis fameis plui plenis di bêçs a doprin i sclâfs par fâ dut: sclâfs par viodi de cjase, sclâfs par lavorâ la tiere, sclâfs par fâsi puartâ lis borsis lant al mâr. Ai udinês, invezit, no ur sta ben di jessi “parons” di cualchidun: cuant che al è un lavôr di fâ, miôr fâlu di bessôi. E propit par une cuistion di sclavitût, e sclope une vuere jenfri Udin e Triest.
L’om di Rossella al mûr in vuere, e intant, par fâle stâ al sigûr, la mari di Rossella le mande a stâ li di une agne che e vîf vie pai Cuei.
Li, Rossella e impare a lavorâ cu la tiere e cu la ue, e discuvierç che i sclâfs no i coventin, parcè che lavorâ i plâs! (Si ben che e jere nassude a Triest, Rossella e jere furlane, lu varês capît).
Ma, par colpe di un pignarûl vignût mâl, il paîs dulà che e stave Rossella al cjape fûc. Rossella O’Bora e rive a scjampâ judade di Rhett, un om di Udin, e e torne jù a Triest, dulà che e cjate dut brusât e butât jù.
I udinês, di fat, a àn doprade une strategjie di vuere gnove: a àn distrut Barcola, lassant i triestins ducj confusionâts. Cence Barcola, i triestins a àn pierdudis dutis lis motivazions (“e ce fasìno, dopo finide la vuere, se no podìn lâ a cjapâ soreli?”), e cussì i udinês a son rivâts a vinci la vuere.
Rossella no si fâs butâ jù: cumò e à imparât che no i coventin i sclâfs. E comede la sô cjase, si cjape un toc di tiere e e fâs l’ort.
Ancje Ashley al è tornât a Triest. La sô femine e je muarte, ma lui no vûl metisi cun Rossella: “Tu âs masse morbin di lavorâ!”.
Rossella e capìs che il so om al è Rhett, l’udinês. Rhett però si è rot di stâi daûr a jê: “Ce mi freial a mi… Cumò o voi a viodimi une partide dal Udin”. E al va vie.
Ma Rossella no si fâs butâ jù. E sa che e rivarà a concuistâlu cuntun bon plat di frico. Doman. “Sì, Doman. Doman e je une altre dì di vore”.
FIN ❚
Bete di Spere
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


