Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. Furlans e imigrâts: un rapuart biel come une rose

............

In principi a jerin i “vu cumprà”. A vignivin dal Maroc o dal Camerun, e tu ju cjatavis in Lui e in Avost a Lignan, a vendi suiemans te splaze. Dopo, finît che al jere l’istât, a tornavin a sparî: nissun al saveve dulà, tant che cualchidun al pensave che ju tirassin fûr come i ombrenons, cul tacâ de stagjon. Dut câs, in calchi mût a rivavin dongje cuant che al scomençave il cjalt, e a pene che al vignive frêt no tu ju viodevis plui: plui che imigrâts, a jerin migradôrs, come lis sisilis.
Ma come che a fasin lis aziendis, che a scomencin a produsi cjocolate parcè che di Invier no rivin a vendi il gjelât, ancje lôr si son inzegnâts e a àn cirût di “destagjonalizâsi”, e cussì tu ju viodevis a Udin, a vendi ombrenis cuant che al ploveve, e rosis a Sant Valentin (a proposit: cualchidun che ur spieghi a chei che lis vendin che Sant Valentin al è dome une dì al an, no 365, e za che al è, che ur  insegni ancje ce che al vûl dî “no, graciis”).
A planc a planc, i imigrâts, che une volte nus sameavin alc di strani, si son integrâts simpri di plui, e cumò a fasin lavôrs di ogni gjenar (disêtlu, par plasê, a chei li che a vendin rosis), e vuai a no vêju, parcè che a son une ricjece pes nestris impresis e pe nestre societât (fûr che pai floriscj, che secont me a patissin un pôc la concorince).
Si cjatin ben, a disin, parcè che i furlans, ancje se no son la int plui espansive di chest mont, in gjenar no àn prejudizis pai forescj (chei par i triestins no contin, naturalmentri), cence contâ che se tu le cjalis di lontan, la polente e samee un pôc al cous cous, e cul goulash e sta simpri benon. E à un cûr grant, la int furlane: si vise di jessi stade int migrante ancje jê, e soredut e sa jessi ricognossinte ai imigrâts che tant a àn fat pe sô tiere.
Cul lôr lavôr? Sì, ma no dome chel. Cu la lôr culture? Ancje cun chê, al è clâr, ma no dome chê. Cu lis lôr rosis? No, cun chês sigûr di no.
Su po, al è facil: cui goi!
Eh, sì, jo o crôt di savê parcè che a nô furlans nus ven cussì ben di dâur acet ai imigrâts: parcè che no vin ancjemò pierdût la sperance che prime o dopo nus rivi in cjase un altri Zico o un altri Amoroso.
BETE DI SPERE

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +