Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. Di cui âstu di imparâ? Dome che di un furlan!

............

Cuant che un si diplome intun liceu, i gjenitôrs si domandin simpri: “Cuissà se al varà voie di fâ une facoltât sientifiche o une umanistiche”. Ma la domande plui juste di fâsi, chê che si fâs pardabon il fantat par decidi, e je “Dulà aio di lâ a studiâ: a Udin o di une altre bande?”.
Si, parcè che prime de voie di imparâ une robe o chê altre e ven la voie di lâ fûr di cjase, di lâ a vivi cui amîs e di fâ dut ce che tu as voie di fâ. E va tu a spiegâ a tô mari, se tu sês un fantat di disevot agns, che la facoltât di letaris di Triest o di Padue e je une vore plui ben organizade di chê di Udin. Prin di dut tô mari e capìs subite che chê li e je nome une scuse, e dopo, al è pôc ce inventâsi: al è impussibil che une cualsisei robe di un cualsisei puest (massime Triest, naturalmentri) e sedi pardabon organizade miôr di une robe di Udin.
Cussì, chei che a àn voie di lâ fûr di cjase a scuegnin sielzi une facoltât che a Udin no je. Chei altris, a scuegnin stâ a cjase cui gjenitôrs. Ma dongje di chês dôs categoriis, a son ancje chei che a stan a Udin par sielte. Chei a son i furlans plui nostrans: chei che si son iscrits ae universitât nome par studiâ, che a àn voie di fâ sparagnâ i gjenitôrs e no fâur spindi bêçs in afits, chei plui braurôs e plui pratics (e soredut, chei che a crodin di no vê nuie di imparâ dai triestins, ancje se a son professôrs). E no covente che us stevi a dî che la universitât di Udin e je la plui furlane che e esisti, e no nome parcè che si insegne ancje il furlan. Sù po, al è clâr come il soreli: tirade sù cu lis sovenzions pal taramot, cu la acuile tal simbul, e cumò ancje cuntune retore cjargnele. No par nuie, te universitât di Udin il plui grant numar di iscrits lu àn lis facoltâts di inzegnerie e di economie, che a rapresentin lis veris vocazions dai furlans: mateâ e sparagnâ.
Par dî la veretât, tai ultins agns a Udin si iscrivin ancje une vore di fantats stranîrs: albanês, cravuats, slovens e soredut tancj venits (cemût? I venits no contin come stranîrs?). In sumis: ancje Udin al à i siei universitaris fûr di cjase e al è par chel (sigûr no pai furlans che a àn nome voie di studiâ, intindìnsi) che a son nassudis lis seradis di fieste tai ambients de citât, i famôs “miercus universitaris”. Parcè che prime di vê i students stranîrs, a Udin, par ce che mi ricuardi jo, no esisteve nancje il miercus di sere.
Bete Di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +