Il frico, il mus, i cjarsons, la brovade, la ocje e il Montâs: al rive Friuli Doc, e i protagoniscj a saran come simpri ducj i prodots “tipics furlans”.
E lis abitudinis, lis tradizions? Si podie fâ une graduatorie dai mûts di fâ e di pensâ “tipics furlans”? E se sì, lis tradizions “tipichis furlanis” sono simpri chês o si evolvino vie pai agns?
Il furlan, si sa, al è tacât a lis sôs usancis e nol va tant daûr a lis modis, ma ancje lis usancis, par une reson o par chê altre, no restin simpri compagnis: a van sù e jù, come lis cjançons in une classifiche.
Al va simpri plui jù, par esempli, il spritz “normâl”, chel che par noaltris in Friûl al è il “spritz e vonde”. Vignût dongje in ponte di pîts, come une robe gnove, cumò il “spritz cul aperol” al è rivât fin parsore de classifiche dai aperitîfs e al è deventât plui “tipic furlan” dal “spritz e vonde”, tal sens che tu lu viodis sui taulins dai bars une vore plui di chel tradizionâl. Al sarà il marketing, al sarà che ogni biel bal al stufe, o forsit al sarà che al è plui bon e vonde (ma no ducj i furlans a son bogns di ametilu), ma al va cussì. Cuissà se ca di cualchi an cualchi marcje di alcolics nus frearà ancje “l’un par doi”.
Ancje lis abitudinis di leture no restin simpri compagnis. Di cuant che d’Istât il Stadi Friuli si jemple di conciertons come chei dai Coldplay, di Vasco Rossi, dai AC/DC o dai Bon Jovi, tal Messaggero Veneto lis pagjinis dai “events” a àn definitivementri superât, ta la classifiche da lis pagjinis plui letis, la famose pagjine dai “muarts”. Miôr feveâ dai vîfs, a pensaran i furlans (ancje se su Vasco Rossi mi reste cualchi dubit: nol staraial miôr ta chê altre pagjine, aromai?).
Fevelant di spetacui, e duncje dal Udin, ce isial di plui “tipic furlan” (oltri che sberlâ “Sghiribicilu!”) di rabiâsi cun Pozzo parcè che nol spint bêçs par meti dongje une scuadre di sest? Ma ancje chê e je une robe che cul timp e je un pôc gambiade. Cumò, il furlan nol domande plui a Pozzo di tirâ fûr lis mans de sachete par comprâ zuiadôrs, ma di fâlu pai zuiadôrs e ancje par tirâ sù il stadi gnûf.
Insomit: va ben lis tradizions, ma il Friûl nol reste simpri li, tacât a lis stessis robis, e a planc a planc al evolf intun mût o ta chel altri.
Ce che e reste simpri compagne e je la ploie. Cuissà se e vignarà a cjatânus ancje chest an a Friuli Doc. In font, cui ise plui “tipiche furlane” di jê?
BETE DI SPERE
L’EDITORIÂL / La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul
Zuan Marc Sartôr
Belle époque. Un student di Gurize al viaze cul tren dilunc la Südbahn (la Ferade Meridionâl, di Viene a Triest). Al torne a cjase dopo agns di studi inte universitât de capitâl imperiâl. Al à frecuentât la preseade facoltât di fisiche, là che si davuelzin lis prestigjosis lezions dal professôr Jožef Štefan, il famôs fisic […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN
Walter Tomada
Dai 19 ai 23 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
Sport… che ti trai / San Marc, il paîs plui sportîf dal Friûl | La associazion don Bosco: amicizie e agregazion
Francesco Tonizzo
Intal piçul borc dongje di Merêt di Tombe si respire culture sportive e otegnin risultâts preseâts in tantis dissiplinis Cuatricent animis, plui o mancul. E un cûr sportîf di no crodi. Al è il trat distintîf di San Marc di Merêt di Tombe, un paîs intal mieç dal Friûl indulà che a son nassûts une […] lei di plui +
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
Sindic jo mame / “La nestre int no à mai molât. Covente fâ, no lamentâsi, par saltâ fûr dal pantan”
Walter Tomada
Alessandro Marangoni: la Aclif e deventarà istituzion di riferiment pai furlans “La Assemblee dai sindics furlans e je une realtât necessarie. E cul timp e deventarà ancjemò di plui un pont di riferiment pe identitât de nestre int”. Al è sigûr di chest Alessandro Marangoni, prin citadin di Dartigne, che al crôt tant inte Aclif […] lei di plui +