Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A Rivignan il festival mondiâl de cjançon funerarie | Lis fiestis ator pal Friûl

............

Inte foto, le Malpepate, vincidoris de edizion 2013, e il grup Allultimo momento che al parteciparà chest an pe cuarte volte
Inte foto, le Malpepate, vincidoris de edizion 2013.

«Gnot di lune plene, vîf e muart cjamine insiemi». Un proverbi che al funzione benon in chel di Rivignan, li che di secui aromai si fâs la Fieste dai Muarts. Di sîs agns a cheste bande, la fieste e à cjapât une plee une vore cjantarine, in gracie al Festival mondiâl de cjançon funerarie, une idee vignude fûr de fantasie di Enrico Tonazzi, – chel dal famôs trio «Frizzi-Comini-Tonazzi» – e cjapade sul seri da Rocco Burtone, il cjantautôr, scritôr, atôr, cabaretist plen di estri e ironie che di tancj agns al anime la vite culturâl in Friûl.
In chel di Rivignan si pues alore riviodi il det, cence sbaliâ, in cheste maniere: «Gnot di lune plene, vîf e muart ai cjante insiemi». Une kermesse che cul lâ dal timp e à vût lis atenzions de Rai, de Mediaset e di diviers gjornâi talians, come Il Giornale, fintremai dal New York Times che al à dedicât dôs riis – miôr di nuie – a cheste origjinâl manifestazion cjanore.
«L’apontament al è, come ogni an, ai 2 di novembar sot sere, in place a Rivignan, in ocasion dal marcjât che come simpri al scomence ai 31 di Otubar e al finìs apont cul Festival mondiâl de cjançon funerarie», nus conte il diretôr artistic Rocco Burtone, che al va indevant: «E je une maniere di pensâ ai muarts cun ligrie, cence ofindi nissun, cun rispiet e inteligjence. Ancje la goliardie e jude a pensâ cun cussience al mont di là. Cun di plui, i artiscj ospits ae manifestazion e son ducj di spessôr e ogni edizion si caraterize par la cualitât e lis novitâts, che e no mancjin mai».
Cheste seste edizion e sarà presentade, come di tradizion, di Tiziana Cosmi e, novitât, di Daniel Samba, il simpatichissim “furlan piturât di neri”, come che i plâs presentâsi, ven a stai il zovin african aromai naturalizât furlan che al spopole in radio e tal web.
Inte foto, le Malpepate, vincidoris de edizion 2013
Inte foto, grup "All'ultimo momento" che al parteciparà chest an pe cuarte volte

Tancj i ospits, i artiscj e i gjenars musicâi, come Franz Merkalli e i Tellurica cun il lôr rock ironic, Estacion Sur, cuatri sudamericans plens di energjie, il mitic pianist Arno Barzan che insiemi al sopran Daniela Del Mistro e ae cjantant lizere Francesca Smiraglia, al proponarà Verdi Rock. Speciâl il trio componût dal ghitarist Michele Pucci, dal violinist Giulio Venier e dal armonicist Paolo Forte, che a daran la lôr version de muart in tune conte musicâl tra flamenco, musiche popolâr e improvisazions. Ancjemò flamenco, cheste volte balât, cun Viento Flamenco che e presentaran dôs coreografiis di danzis funebris. Presints ancje i Nosisà, famôs par il lôr stîl che al no dismentee mai la musiche popolâr furlane. Nol mancje il blues cun Fabio Ulliana & Off Limits Band e nancje la dutrine, cun il professôr universitari Luca Montessoro cu lis sôs contis, tra il seri e il scherçôs.
Si fâs indevant une edizion un grum vivarose, ancje se e je la fieste dai muarts. Vâl la pene di ricuardâ che ancje Ippolito Nievo l’ere restât incantesemât de Fieste dai Muarts di Rivignan, cuant che in tal lontan 2 di Novembar dal 1856, tant che al stave in tal Cjiscjel di Frate, al veve partecipât aes celebrazions. Di fat, cheste visite e la à ricuardade in tun cjapitul des sôs Confessioni di un italiano. ❚
✒ Alessio Screm
__________________________________________
.
.

Lis fiestis ator pal Friûl
Tra lis tantis ricorencis che e colin tra il dì e la gnot di Ognissant in Friûl, nô us consein cualchidune che e merete pardabon par vie des sôs particolaritâts, cirint di movisi in libertât tra lis monts e la plane.
In Cjargne, a Dimpeç, si fâs la Not dalis muars ai 31 di Otubar. Une rievocazion dal Prin dal an celtic ce tant sintude e frecuentade. Une ambientazion spetrâl, li che il paîs al ven iluminât dome dai fûcs. Si mangje, si bêf e si bale, tra striis e orcolats, dute la gnot. A Vile Santine invezit al è il Marcjât dai Sants e a Pontebe Halloween on ice, une fieste di spirts inte piste tal glaç.
A Colorêt di Prât e je aromai une tradizion la Fieste de Crepe, une sfilade mascarade pensade in particolâr pai fruts. No mancjin lis cocis, la cjocolate cjalde, lis cjastinis e la rebule par i plui grancj.
A Cjopris Viscon o vin invezit la Vilie dai Sants, une gare tra lis cocis intaiadis plui bielis. E vegnin esponudis dilunc la vie principâl dal paîs daspò dal tramont e a restin luminadis par dute la gnot. Il dì dopo, une zurie selezionade e premie lis plui bielis e origjinâls, tra il mangjâ e il bevi in bine compagnie.
A Forgjarie infin si fâs Halloween in risierve, ven a stai une serade di sgrisui inte bielissime risierve dal Lât di Curnin, tra baladis e animazions di ogni sorte. Il teme al è, in fin dai conts, simpri l’istès, ma ce che al conte di plui al è di visâsi che e je di une fieste che e no ven des Americhis, ma di une antighe tradizion europeane, o miôr celtiche. ❚✒ A.S.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +