Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

________________

............

… ma a restin tifôs de Rome

✽✽ Al bastarès cjalâ la foto che e mostre la Serracchiani vistude di tifose romaniste, ospite de trasmission televisive “Quelli che il calcio” par capî che al cûr centralist no si comande e che dispès, daûr des declarazions di façade, e je dome tante ipocrisie. Nus e visìn ducj, Debora presidente, biel che e faseve fente di jessi une tifose dal Udin tes tribunis dal Friuli, i siei sipariuts ridicui cun Renzi intant che, dentri di jê, no i freave propite nuie. E pensâ che e je lade in Parlament, a malistent, in graciis di cheste regjon: i volarès par dî pôc un minim di rispiet tai confronts dai sportîfs, ancje siei eletôrs.

Parcè fâ riferiment a chest episodi cussì banâl, ma significatîf? Pe semplice reson che cheste maniere di fâ nus ricuarde une vore chê dal Pd nostran cuant che al à di frontâ il teme de autonomie furlane.

✽✽ Doi esponents di rilêf di chel partît, Enzo Martines e Roberto Pascolat, il prin cjâf grup in Comun a Udin e chel altri segretari provinciâl, a àn rilançât che nol è tant la ipotesi di une atenzion plui fuarte ae cuistion furlane, ancje se mantignint la solite jeve al centri de unitât regjonâl. Forsit a son daûr a inacuarzisi che al è alc che al criche, intal ecuilibri delicât di podês cun Triest, o che il futûr nol è par nuie biel par buine part di cheste tiere.

✽✽ Dut cuinçât, al è clâr, cu la denunzie inevitabile de mancjance di pês politic des fuarcis autonomistis. Juste par dî: parcè al plurâl e parcè no ricognossi che in dì di vuê e esist une uniche formazion rapresentade in Consei regjonâl, il “Pat”, che si declare autonomist e che e je stade pardabon la uniche novitât intal panorame dai partîts? I daial forsit fastidi al Pd di constatâ la sô presince a nivel istituzionâl e sul teritori? Sigûr di sì, par chel che tal so Dna al à simpri vude la supierbie e la paronance dal podê. Cuissà parcè, a tornin iniment i cinc agns dal guvier Serracchiani!

✽✽ Di ce bocje che a rivin lis critichis, cuant che invezit e coventarès une riunion di autocussience coletive di dirigjents, ma ancje di iscrits e di simpatizants, par vê lassât che chest sisteme e metodi antidemocratic al les indenant inte realizazion des Uti, lis Unions teritoriâls intercomunâls, intal maçalizi ambientâl volût di Terna, inte ruvine de sanitât e di altris setôrs. Un partît punît dal vôt e che nol somee che al vedi ancjemò imparade la lezion.

✽✽ Al vignarès di domandâi propit a Martines parcè che juste a Udin e intal so Consei comunâl lis propuestis che a tocjin il cantin de identitât furlane no viodin mai il so grup, sostignidôr infogât di chestis iniziativis, a ben che critic par cualchi aspiet: o pensi al Teatri Stabil Furlan o ae aprovazion des liniis di politiche linguistiche dal Comun.

✽✽ Une robe a son lis declarazions di intindiments, une altre e je metilis pardabon in vore.

La storie dal PD e je plene di intindiments intal frontâ la cuistion furlane. A son pôcs, tant che Lizzero, Baracetti, Schiavi Fachin, che a àn vude la fuarce e la coerence par lâ indenant, tancj altris, cuasi ducj, si son fermâts aes declarazions di principi, subite inneadis intai distinguo e intes zirucadis.

✽✽ Scotât de mancjade presince di esponents locâi intal marcjât di ministris e sotsegretaris – fat che al dimostre la mancjance di pês dal Pd dal Friûl-Vignesie Julie e no dai autonomiscj – ancje il segretari regjonâl Cristiano Shaurli, al à provât a alçâ la vôs. Al somee dut câs che nissun lu scolti cuant che al imbastìs la idee di un partît federât cun Rome. Di bande dai siei compagns triestins, e no dome, al è rivât un elegant: «O ‘nt fevelìn plui indenant». Cussì indenant che no si viôt la vignude. ❚

Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +