Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

RIFLESSION – 6. Identitât e universalitât inte Bibie

............

6. Identitât e universalitât in Gjesù di Nazareth
Il Gjesù che o cognossìn dai vanzelis al mostre une vore di aspiets che lu “identifichin” come un mestri spirituâl dal popul di Israêl:
1) Gjesù al è un non ebraic (Jeoshua –> JHWH JASA).
2) Al è nassût intune famee ebraiche probabilmentri di dissendence davidiche e sacerdotâl.
2) Al a vût une educazion religjose ebraiche, al fevele l’aramaic ma al cognòs l’ebraic. I vanzelis nus contin che di sabide al lei la Bibie (Isaie) inte sinagoghe, e le spieghe a la int.
3) Al vîf in Galilee e in Judee, ancje se al somee che al sedi lât ator (par esempli in Egjit).
4) Al fevele dai profetis, de Leç e dal Diu di Israêl.
Dongje di chescj aspiets di identitât ebraiche, Gjesù di Nazareth al presente une serie di carateristichis “universalistichis” che lu àn puartât a scuintrâsi cui dirigjents ebraics e romans:
1) Al è contrari a dutis lis regulis de Torah che a rivuardin la puritât: “Nol è nuie che al sta fûr dal om e jentrant lu pues contaminâ; a son lis robis che a vegnin fûr dal om che a puedin contaminâlu” (Mc 7,15).
2) Al somee sostignî une vision teologjiche messianiche, indulà che un dissendent de famee dal Re David al salvarà Israêl, come che al à fat il Re dai Rês Ciro e Alexandros il “fi di Zeus”.
3) Al à une vision teologjiche une vore dongje ai libris di Enoch, che come che o ai bielzà dite a son seont me stâts influençâts de teologjie mazdee e zoroastriane.
4) Al somee cognossi il mont grêc e in particolâr il teatri grêc (viôt la peraule “ipocrite”, ‘che si compuarte come un atôr’); cualchidun al à dite che cuant che al coventave al jere bon ancje di predicjâ in grêc.
5) Al à fevelât di compassion e di amôr ancje pal nemì, concets che al samee che no esistessin in Israêl e intal mediorient antîc, ma che a jerin bielzà stâts predicjâts plui di 400 agns prime in Indie dal princip Siddharte, cognossût tant che l’iluminât. (al va indeant) ■
Franc Fari – de Universitât dal Friûl

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +