Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TV FRIÛL E CJANÇONS. La isule dai furlans

............

Une isule, vincj concorints plui o mancul famôs, tre mês e plui passâts a cirî di sorevivi ancje tes piês condizions: un dai reality show plui di sucès de storie de television al rive ancje chi di noaltris. E sta par scomençâ “La isule dai furlans”!
Come ducj i reality, ancje “La isule” e covente par fâ cjatâ une ocupazion a ducj chei VIPs che no àn plui nuie ce fâ. Il spetacul al scomençarà duncje ae fin dal campionât di balon e i concorints a saran ducj i presentadôrs e i ospits des trasmissions che a fevelin da la Udinese, scomençant di Petiziol par finîle cun Sdrindule.
A diference de edizion nazionâl, “La isule” no je ambientade in Honduras o in cualchi puest spierdût lontan di dut, parcè che i furlans e son stracs di migrâ. La location e sarà la isule di Barbane, cussì invezit di spindi bêçs par traspuartâ i concorints cul elicotar, si pues doprâ diretementri la motonâf Saturno dal cjapitani Geremia.
Une volte rivâts parsore da la isule, i concorints a varan di metisi a lavorâ par sorevivi: tirâ sù un puest dulà stâ, cjatâ alc di meti sot dai dincj, piâ il fûc. Dut come te edizion origjinâl, o disarês voaltris. Sì, ma cuntune difarence: che par un furlan chê li no je une pinitince, ma un premi. “Fâsi un ripâr di bessôl” al è il massim dal gjoldiment pai nestris concorints che a puedin cussì sfogâ i lôr doi plui grancj istints: “fâ sù une cjase” e “rangjâsi”.
E par mangjâ, nissun probleme: i prins dîs i “naufragâts” a cjapin sù urtiçons e grisulons, e intant a preparin l’ort: tal zîr di dôs setemanis a varan cressude tante di chê verdure che a podaran ancje lâ a vendile ai fraris dal santuari.
E ae fin di ogni setemane, a Barbane come in Honduras, al rive il moment des nominations. Pe trasmission nazionâl al è un dai moments plui spietâts, dulà che a vegnin fûr lis miôr sorpresis, ma a Barbane lis robis no van cussì. Il furlan al è modest, al cjale simpri i siei erôrs prime di vosâ a di chei altris, cussì ta la “Isule dai furlans” ducj i concorints si nomenin di bessôi.
Dopo lis votazions dal public (fatis par alçade di man: un furlan nol spint bêçs par telefonâ a une trasmission), ogni setemane un concorint al va fûr de isule, ma no ancjemò fûr dal program: e je simpri une “ultime splaze”, nome un tic difarente di chê de trasmission taliane. Invezit di un puest isolât, dulà che il concorint al à di fâ dut di bessôl cence fevelâ cun nissun, i eliminâts a van une setemane a Barcola, cercenâts di cjacaris e di triestins. Us vegnie indiment une punizion piês di cheste?  ■
BETE DI SPERE

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +