Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CLIME. Un Invier, e no dome, masse sut

............

Nol plûf aromai di mês, o miôr lis precipitazions vudis di Avost dal 2011 in ca (intant che o scrivìn o sin ai 25 di Març) a son pardabon sot de medie, fale il mês di Otubar dal 2011 che al à vût dâts avonde in linie cui dâts storics. E ce che al è plui significatîf e je la durade di chest sut.
Propit par chest o vin sintût i tecnics dal Osmer che nus àn sclarît miôr la situazion.
Prin di dut al è avonde normâl che i prins mês di ogni an a presentedin scjarsis ploiis e di fat ancje tal periodi Dicembar 1989-Fevrâr 1990 si à vût un prin trimestri cun dâts avonde dongje a chei di chest an. Ma se o lin a paragonâ cualchi dât plui indaûr o scuvierzìn che dal 1961 a vuê a Udin, dal Prin di Avost ai 20 di Març nol à mai plot cussì pôc come chest an. Agns paragonabii (cun mancul di 500mm di ploie) a son stâts il 1975-1976 e il 1985-1986.
Ma ce che o vivìn ta chescj mês suts no si pues considerâlu un gambiament climatic, che invezit al rivuarde lis temperaduris dal ultin secul.
TEMPERADURIS IN AUMENT_ Al è aromai sigûr che rispiet ai secui XVI-XIX, cuant che o vin vude une “piçule ete glaçâl” cun temperaturis plui bassis di cumò (al jere avonde normâl che ancje a Udin a colassin sui 50cm di nêf tun an), tai ultins 150 agns la temperature medie anuâl si è alçade di cirche 1° celsius. Massime tai ultins decenis si à rilevât une cressite impuartante des temperaturis, in particolâr estivis.
ISTÂT PLUI LUNC E PLUI CJALT_ L’Istât al è la stagjon che e je gambiade di plui ta chest ultin secul e mieç parcè che no dome la medie stagjonâl si è alçade di 1,5° celsius, ma la durade si è slungjade: di fat se prime si vevin no plui di 15 dîs di grant cjalt che si concentravin tra Lui e Avost, cumò lis misurazions dai ultins agns a confermin che la stagjon estive e à cjapât dentri ancje Jugn, e vie par chei tre mês si puedin alternâ ancje plui setemanis di grant cjalt.
PLOIE E NÊF_ Pes ploiis e lis neveadis la situazion e je mancul clare rispiet al teme “temperaduris”, e il segnâl dal gambiament climatic mancul evident: baste ricuardâ dome che il 2010 al è stât un dai agns che al à plot di plui tal ultin secul. Ma al è un dât evident che invezit il 2011 nol à vudis lis precipitazions che si sperave, e no dome in cont di ploie. Di fat la stagjon turistiche invernâl de mont furlane e à patît chest an pardabon pocje nêf e al risulte avonde ecezionâl viodi a metât di Març il ricès Marinelli sot dal Coglians cence nêf. Lis conseguencis no son negativis dome pe economie turistiche: se di Invier nol nevee al cres il pericul che la mont e cjapi fûc (propit parcè che di Zenâr a Març a son i mês dal an plui suts); lis risiervis di aghe in Primavere e Istât a laran in crisi e cun di plui si à une cressite gjenerâl de temperature invernâl parcè che vie pal dì la nêf se no je no riflet la lûs e il calôr dal soreli e vie pe gnot al ven a mancjâ l’iradiament, ven a stâi chel efiet di frêt che al è tipic des superficiis innevadis.
Cheste situazion e cjape dut il mês di Març, ma no si pues fâ, stant l’anticip, une prevision par Avrîl, parcè che une setemane al è il limit massim par previsions realistichis su la nestre regjon. ■
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +