Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – La diplomazie de Mitteleurope e torne a cjatâsi a Gurize

............

Ai 21 e 22 di Otubar Gurize e à ospitât il VII Forum Mitteleuropean de Euroregjon di Aquilee, inmaneât de Associazion Mitteleuropa (www.mitteleuropa.it) e ospitât li de sede de Fondazion Cjasse dal Sparagn di Gurize. Personalitâts de politiche taliane, dal gjornalisim di politiche internazionâl e de diplomazie di une dozene di paîs dal Baltic al Mediterani a àn acetât l’invît par confrontâsi sul teme “Il mosaic european e i gnûfs imperis mondiâi”.
POLITICHE INTERNAZIONÂL UGNULE_ La discussion e je stade vierte e indreçade di bande dal president Paolo Petiziol che al à cirût, cui siei intervents, di marcâ la necessitât, crisi o no crisi, di vê une politiche internazionâl ugnule pai paîs de zone de Europe centrâl dentri des istituzions sorestatâls. Par Petiziol cheste aree, pe sô nature geopolitiche e par chel che nus à za dimostrât la storie passade, e je pardabon un mosaic di piçulis tessaris dulà che i nestris popui a spartissin un stes destin. Daspò al à citât il pari de patrie ceche František Palacký, che tal parlament di Viene al disè: «Se la Austrie-Ongjarie no esistarès, varessin vût di inventâle.»
LA SITUAZION DI GURIZE_ Vignint a la citât di Gurize, cence dubis la Associazion i rive a puartâ lustri e interès a nivel internazionâl. Cheste afermazion e je stade laudade ancje dal consilîr regjonâl Gaetano Valenti (PDL), che al à fevelât di cemût che dome i sindics di Gurize e Triest, in Italie, a àn mistîr di vê a ce fâ cul forest.
Il senatôr Stefano Stefani (Lee Nord), president de Commission dai afârs cul forest, al à fevelât dal moment storic che o stin vivint. Muarte la ete des ideologjiis, e torne chê des identitâts; chest si riflet su la politiche internazionâl cuntune gnove polarizazion dal podê. O viodìn la Turchie bandonâ ogni vocazion europeiste par cjapâ lis brenis de primevere arabe, intant la Russie e torne e picjâ la aquile imperiâl su la Duma e il Brasîl al sosten lis economiis europeanis.
INTERVENTS DAI OSPITS_ I ospits forescj e àn vût ponts di viste pardabon interessants, une sintesi di cualchi intervent: Olga Gonchareva, presidente de Assemblee da lis Nazions de Moldavie e à fevelât di cemût che il so paîs di cjate fracât fra il mont latin e chel sclâf, un stât cun 4 milions di abitants che a àn lenghis e religjons difarentis. «Di cà di nô o vin un pont di viste particolâr su la politiche internazionâl in Europe» e à dît.
Il segretari gjenerâl dal CEI (Central European Initiative) Gerhard Pfanzelter al à laudât la ocasion dal Forum, unic puest dulà che la diplomazie e pues fevelâ cul cûr in man. Gurize al è un puest perfet, al à sierât.
Pal ambassadôr gjenerâl de Polonie in Italie e je la integrazion il plui grant insegnament che la Europe e pues dâ, ma l’interès economic e je la benzine pal interès nazionalistic. I volarès une Union plui fuarte, parcè che in dì di vuê di cualchi bande in Europe e je simpri une elezion, cemût si fasie a costruî un progjet unitari?
Andrej Veselovskij, dal Ministeri pal forest de Ucraine, la Europe e pues fâ concorince dome se ponte su la cualitât parcè che no rivarà mai a un nivel di integrazion interne a pâr di Nord Americhe e Asie sud orientâl.
I rapresentats di Bielorussie e Moldavie a àn fevelât de strategjie russe in Europe centrâl, dulà che e cîr di “vendisi” come une alternative buine a la Union Europeane, stant che ai timps de URSS la potence russe no jere economiche, ma politiche e militâr. Chest par colpe dai paîs plui a soreli a mont (massime France, Gjermanie e Grande Bretagne), une vore sierâts bande il colòs rus.
Su la situazion russe o segnalìn la presince dal nomenât corispondent de Rai Sergio Canciani, che al à tirât lis orelis sei a la censure russe sei a chê ocidentâl sui fats de vuere in Gjeorgje.
L’APONTAMENT CU LA CRAVUAZIE_ Sierant, il president Petiziol adun cu la consule cravuade Nevenka Grivnić, al à volût dâ apontament par fâ fieste insieme ai 1n di Lui dal 2013 pe jentrade de Cravuazie come 28n membri de Union Europeane.
Michele Calligaris

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +