Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – La diplomazie de Mitteleurope e torne a cjatâsi a Gurize

............

Ai 21 e 22 di Otubar Gurize e à ospitât il VII Forum Mitteleuropean de Euroregjon di Aquilee, inmaneât de Associazion Mitteleuropa (www.mitteleuropa.it) e ospitât li de sede de Fondazion Cjasse dal Sparagn di Gurize. Personalitâts de politiche taliane, dal gjornalisim di politiche internazionâl e de diplomazie di une dozene di paîs dal Baltic al Mediterani a àn acetât l’invît par confrontâsi sul teme “Il mosaic european e i gnûfs imperis mondiâi”.
POLITICHE INTERNAZIONÂL UGNULE_ La discussion e je stade vierte e indreçade di bande dal president Paolo Petiziol che al à cirût, cui siei intervents, di marcâ la necessitât, crisi o no crisi, di vê une politiche internazionâl ugnule pai paîs de zone de Europe centrâl dentri des istituzions sorestatâls. Par Petiziol cheste aree, pe sô nature geopolitiche e par chel che nus à za dimostrât la storie passade, e je pardabon un mosaic di piçulis tessaris dulà che i nestris popui a spartissin un stes destin. Daspò al à citât il pari de patrie ceche František Palacký, che tal parlament di Viene al disè: «Se la Austrie-Ongjarie no esistarès, varessin vût di inventâle.»
LA SITUAZION DI GURIZE_ Vignint a la citât di Gurize, cence dubis la Associazion i rive a puartâ lustri e interès a nivel internazionâl. Cheste afermazion e je stade laudade ancje dal consilîr regjonâl Gaetano Valenti (PDL), che al à fevelât di cemût che dome i sindics di Gurize e Triest, in Italie, a àn mistîr di vê a ce fâ cul forest.
Il senatôr Stefano Stefani (Lee Nord), president de Commission dai afârs cul forest, al à fevelât dal moment storic che o stin vivint. Muarte la ete des ideologjiis, e torne chê des identitâts; chest si riflet su la politiche internazionâl cuntune gnove polarizazion dal podê. O viodìn la Turchie bandonâ ogni vocazion europeiste par cjapâ lis brenis de primevere arabe, intant la Russie e torne e picjâ la aquile imperiâl su la Duma e il Brasîl al sosten lis economiis europeanis.
INTERVENTS DAI OSPITS_ I ospits forescj e àn vût ponts di viste pardabon interessants, une sintesi di cualchi intervent: Olga Gonchareva, presidente de Assemblee da lis Nazions de Moldavie e à fevelât di cemût che il so paîs di cjate fracât fra il mont latin e chel sclâf, un stât cun 4 milions di abitants che a àn lenghis e religjons difarentis. «Di cà di nô o vin un pont di viste particolâr su la politiche internazionâl in Europe» e à dît.
Il segretari gjenerâl dal CEI (Central European Initiative) Gerhard Pfanzelter al à laudât la ocasion dal Forum, unic puest dulà che la diplomazie e pues fevelâ cul cûr in man. Gurize al è un puest perfet, al à sierât.
Pal ambassadôr gjenerâl de Polonie in Italie e je la integrazion il plui grant insegnament che la Europe e pues dâ, ma l’interès economic e je la benzine pal interès nazionalistic. I volarès une Union plui fuarte, parcè che in dì di vuê di cualchi bande in Europe e je simpri une elezion, cemût si fasie a costruî un progjet unitari?
Andrej Veselovskij, dal Ministeri pal forest de Ucraine, la Europe e pues fâ concorince dome se ponte su la cualitât parcè che no rivarà mai a un nivel di integrazion interne a pâr di Nord Americhe e Asie sud orientâl.
I rapresentats di Bielorussie e Moldavie a àn fevelât de strategjie russe in Europe centrâl, dulà che e cîr di “vendisi” come une alternative buine a la Union Europeane, stant che ai timps de URSS la potence russe no jere economiche, ma politiche e militâr. Chest par colpe dai paîs plui a soreli a mont (massime France, Gjermanie e Grande Bretagne), une vore sierâts bande il colòs rus.
Su la situazion russe o segnalìn la presince dal nomenât corispondent de Rai Sergio Canciani, che al à tirât lis orelis sei a la censure russe sei a chê ocidentâl sui fats de vuere in Gjeorgje.
L’APONTAMENT CU LA CRAVUAZIE_ Sierant, il president Petiziol adun cu la consule cravuade Nevenka Grivnić, al à volût dâ apontament par fâ fieste insieme ai 1n di Lui dal 2013 pe jentrade de Cravuazie come 28n membri de Union Europeane.
Michele Calligaris

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +