Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – INTERNAZIONÂL. La crisi dai media galizians

............

Une musiche che nus pâr di vê za sintude. E je di fat inmò tal aiar chi di nô la crisi de informazion in lenghe furlane che e riscje di sierâ la bocje ai nestris mieçs di comunicazion (Radio Onde Furlane e Il Diari docent). Ma ancje in altris paîs europeans che a scombatin pe lôr lenghe “minorizade” lis robis no van miôr. E je di fat di cualchi setemane indaûr la notizie che il gjornâl scrit fûr par fûr in galizian, “Hoxe” che al jere dal grup Correo Gallego, al à scugnût saludâ i siei letôrs par une crisi economiche, si lei tal comunicât stampe, “une vore fuarte, soredut in face ai tais radicâi dal sostegn istituzionâl, rindint cussì impussibil il progjet dal gjornâl galizian”.
DASPÒ 8 AGNS DI ATIVITÂT_ La sieradure dal gjornâl (che si continuarà a cjatâlu dome sul sît web www.galiciahoxe.com) e à par di plui lassât a cjase ben 18 dipendents; ma chest nol è bastât par ve indaûr “une rispueste clipe de societât e des istituzions, che no son di meti a paragon cul guvier basc e catalan par chel che al rivuarde jutoris par progjets come chest”, si continue a lei sul comunicât stampe.
Il gjornâl, nassût ai 17 di Mai dal 2003, in coincidence cu la Zornade de Leterature galiziane, al à cussì sierât tal 75m inovâl de adozion dal prin statût di autonomie; ma, magari cussì no, “Hoxe” e je la tierce testade gjornalistiche monolengâl che e à sierât intal ultin an in Galizie, insiemi cun “Vieiros” (www.vieiros.com) e la storiche riviste dal nazionalisim galizian “A Nosa Terra” (www.anosaterra.org), ducj restâts dome in version in linie.
Il BNG (Bloc Nazionalist Galizian) si è lamentât che cul guvier dal PP (Partît popolâr) a son za trê lis testadis storichis galizianis a vê sierât e a àn pandût il lôr marum pe gnove brute su la lenghe.
Dut câs in dì di vuê a ‘nd è inmò cualchi media in lenghe galiziane, come il cuotidian a gratis “De Luns a Venres”, la riviste mensîl di informazions critichis “Novas da Galizia” e chê di politiche e societât “Tempos Novos”.
OLTRI AL DAM…_Come se chest nol fos za avonde la Xunta (il guvier regjonâl galizian) al destine i bêçs pe politiche linguistiche a media scrits par spagnûl. Intai ultins agns di fat a son stâts miârs i euros dâts in sussidis, sovenzions o acuardis cul Ministeri pes politichis linguistichis ai gjornâi che a fasin la lôr version integrâl in lenghe spagnole e che a doprin il galizian dome par declarazions dal popul o te Zornade de leterature galiziane.
Ancje cheste nus pâr musiche za sintude…
Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +