Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. Rimedis cuintri il cjalt (version furlane)

Bete di Spere

Al sta sucedint alc di pardabon strani tes ultimis setemanis. Alc di gnûf, che no si à mai viodût prime: al è rivât l’Istât, e cun chel il cjalt.
Ce disêso? Al sucêt ducj i agns? Pardabon? Parcè che a sintî i gjornâi e la television al samee un fat straordenari: cu la notizie dal cjalt a vierzin i titui dai telegjornâi e a butin jù pagjinis e pagjinis di conseis su cemût vivi in chestis temperaduris tropicâls. Come se i agns stâts o vessin passâts i mês di Lui e di Avost al Pôl Nord, intabarossâts cu lis pelicis di bo musclât de Groenlandie.
Ma si sa, i gjornaliscj a van simpri a cirî cualchi scoop: di Istât i politics a son in feriis (par dî il vêr, a son in feriis dut l’an ma di Istât no si sfuarcin nancje di fâ fente di lavorâ) e il campionât di balon ancje, e cussì al reste pôc di ce fevelâ.
E alore vie a fânus crodi che il cjalt al sedi une novitât, e a intervistâ esperts che nus dan conseis su cemût difindisi dal cjalt: ce mangjâ, ce fâ e ce no fâ. E di bon che a son i esperts: cemût fasaressino, se no, a savê che di Istât al è miôr bevi tant? O che bisugne mangjâ plui pomis e verdure e mancul frico e muset? O che tes oris plui cjaldis nol sarès conseât stâ sot dal soreli?
Dut câs, i furlans no ur stan daûr cuissà ce a chescj conseis, anzit. Prin, parcè che un furlan nol à di difindisi di nissun. Secont, parcè che un furlan nol scolte nissun consei che nol vegni di un furlan, o se propite al scuen, lu seguìs te maniere furlane.
Baste viodi ce che a fasin i miei cuant che al rive l’Istât: cuant che il cjalt al devente masse fuart, a van tal ort. No a polsâ sot di un arbul: propite a lavorâ. Al è chel chi il rimedi preferît dai furlans cuintri il cjalt (ma ancje cuintri il frêt, la ploie, lis invasions di zupets e dutis lis plaiis di Egjit). Cuant che al lavore tal ort, il furlan nol sint plui nuie. Cun di plui, al fâs cressi lis pomis e la verdure che l’espert al veve conseât di mangjâ. Il consei di bevi une vore? Chel lu cjape un pôc ae largje: invezit di bevi plui aghe lôr, a dan plui di bevi aes plantis, ma in fonts ce cambial?
E cjalant ator pal paîs, o viôt tancj rimiedis difarents cuintri il cjalt: cualchidun al piture i scûrs (cussì la cjase e stâ miôr in ombrene), cualchidun altri al scomence a fâ lens pal Invier (cussì, pensant al frêt, al samee mancul cjalt). L’impuartant al è cjatâ alc ce fâ.
Al à capît dut, il furlan: l’unic mût par copâlu, il cjalt, al è fâlu murî di fature.
BETE DI SPERE

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +