Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Aghe publiche e autonome

............

«O soi content dal risultât ancje parcè che nô o vin un contenziôs cul AATO e chest risultât al rinfuarce la nestre tesi che la gjestion dal acuedot e à di jessi fate in economie dai comuns o dai piçui consorzis di comuns» – al dîs il sindic di Liussûl Giorgio Morocutti, un dai Comuns che, cun Çurçuvint e cun For di Avoltri, al à tignût in propi la gjestion de aghe. «La aghe no si pues privatizâ. Chel che a volevin fâ al jere un altri assalt aes istituzions locâls, gjavant altri podê ai aministradôrs che a ‘nd àn aromai ben pôc. O soi simpri plui convint che bisugne tornâ a dâur fuarce ai aministradôrs par tornâ a cjapâsi chê dignitât che un timp e jere scontade ma che cumò aromai e je pierdude. La delusion e je tante sul fat di jessi stâts lassâts di bessôi cence che nissun ti vegni a domandâ se ti covente alc: ti clamin aes riunions dome par dî di sì ai lôr progjets di unificazion di comuns.»
«Par chel che al rivuarde il nestri piçul comun – al dîs Dario De Alti, sindic di Çurçuvint, il comun dal Friûl cul plui alt tas di afluence aes urnis – la sodisfazion e je tante: prin di dut la grande poie de int dal paîs a cheste aministrazion par chel che e sta fasint. Chest al è dome l’inizi. Il referendum e je dome une bataie vinte, no une vuere: nô o volìn di plui. Nô o domandin ae Regjon che e torni a dâ la autonomie decisionâl a ogni comun.»
«Pal moment, al reste dut invariât fin ae fin dal an – al zonte il sindic di Liussûl –. La bale e passe ae Regjon che e à di legjiferâ in merit. Il nestri obietîf al è chel di sburtâ in chest sens, di fâ in mût che a fasin une leç juste che e ledi inte direzion des richiestis ancje di chei comuns che a vuelin e che a rivin a gjestî il servizi in economie. I vecjos aministradôrs dal gno comun a àn fat il lôr dovê cuant che a coventavin metûts i bêçs intal acuedot e ju àn metûts, cence pensâ ae lôr figure ma aes esigjencis dai propris paisans. Cun chest spirt ereditât, jo o continui la bataie de aghe insieme cui miei coleghis e cun chei sindics che daûr des cuintis le pensin come nô.»
«L’esit dal referendum – al dîs Manuele Ferrari, sindic di For di Avoltri – al è un segnâl impuartant par nô: o vin par fuarce di tignî dûr e di lâ indevant su cheste linie.»
«O invidìn la Regjon – al continue Dario De Alti – a legjiferâ prime pussibil e a tornâ a dâ la autonomie decisionâl a ogni comun, ancje se vuê come vuê cheste Regjon e sta dineant il pan a chei comuns che no le pensin come jê. Il comun di Çurçuvint al è deventât la Stalingrado de Cjargne: assediât di chescj sogjets che, pal fat che no le pensìn come lôr, nus stan anulant. Ma nô o sin unîts.»
Al siere il sindic di Liussûl: «O sperìn inte sensibilitât dai nestris rapresentants intal dâ autonomie decisionâl serie a chei che a son stâts elets dal popul e che al popul a àn di rispuindi cence platâsi daûr di altris che il popul nol cognòs.»
Insome, di ce che si pues capî la Cjargne no à voie di molâ: anzit, i cjargnei a tegnin dûr e inmò une volte a son pronts a fâ valê lis lôr resons devant de robarie de aghe di mont.
Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +