Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Triest e robe “Gjeriatrie” a Udin

............

Se o fasessin l’elenc des robis puartadis vie, a di chest articul no i bastarès cheste pagjine. Lis “robis puartadis vie” a son lis robariis di Triest, magari cence nancje la colpe di Triest: centris di podê, struturis di formazion e uficis decisionâi. L’ultin câs ripuartât de cronache al è chel di une scuele di specializazion universitarie de facoltât di medisine. Un colp di bisturi dât di Maristella Gelmini, ministri de Istruzion, Universitât e Ricercje, tal ambit di une riforme di organizazion (decret ministeriâl dai 31 di Març): stant che in Regjon a ‘nd jere dôs, une par ateneu, è à “unificât”, puartât dut te citât alabardade. E clarementri la motivazion e je di nature economiche. La pecje e je sedi sot il profîl procedurâl – i retôrs no son stâts nancje consultâts – sedi sot il profîl formâl: il decret ministeriâl di fat al propon la agregazion pes scuelis che no àn almancul trê borsis di studis, e i doi centris a ’nd àn trê parom. Duncje, tant Triest che Udin a saressin stadis in regule. «A podevin sorevivi dutis dôs» al spieghe Leonardo Sechi, proretôr di Udin e za diretôr de scuele di Gjeriatrie. E al rionç il president de Societât taliane di Gjerontologjie e Gjeriatrie, Nicolò Marchionni: «Dutis dôs a son in grât di rivâ, in mût indipendent, al numar minin definît di trê contrats / borsis di studi. Cheste agregazion e je une anomalie”.
A RENZULLI NO I VA BEN_ A cui che dal sigûr cheste “unificazion” no je lade propit jù, al è Aldo Gabriele Renzulli, president de Aziende pai servizis ae persone “La Quiete” di Udin e – tai agns di gjonde pal socialisim talian – za assessôr regjonâl ae sanitât. Renzulli al stave propit par definî un acuardi istituzionâl cu la Universitât dal Friûl par che i cjamiçs blancs che a studiavin chel ram de medisine a podessin lavorâ sul “cjamp”, in chê struture di vie Sant’Agostino. Al jere za a bon pont. Al mancjave propit dome l’acuardi formâl: «O vevin fat chest resonament propit cu la facoltât di medisine e cul retôr – al spieghe ae Patrie il stes Renzulli – par ufrî la grande casistiche di plui di 450 puescj jet de “Quiete” tant che puart – base pe formazion di chescj miedis in vie di specializazion».
LA LETARE AL MINISTRI FAZIO_ Daspò la gnove, Renzulli al à cjapât cjarte e pene e al à scrit al ministri de Salût Ferruccio Fazio. “O ai domandât al titolâr di chel dicasteri di intervignî par pupilâ la specialitât di Gjeriatrie te nestre universitât. Ae fonde, e je une semplice considerazion: il procès di senilizazion de popolazion furlane al è struturâl e tâl che e sarà simpri plui dibisugne di chescj miedis, massime pal nestri teritori”. Ma cjarte e pene le àn cjapade in man ancje i doi retôrs dai ateneus, Cristiana Compagno e Francesco Peroni, che a àn palesade la lôr contrarietât al ministeri de Universitât. Cussì come che il senatôr Ferruccio Saro (Pdl) al à puartade la cuistion in Parlament, par domandâ se e esist la pussibilitât di une retifiche dal decret, in timps rasonevui. Dut chest ce aial puartât? «O vin vude rispueste che la pratiche e je stade tornade a esaminâ. Chest àn al sarà cjatât une sorte d compromès e si podarà cjatâ une soluzion. Ma mi è stât sigurât che, dal prossim an, la situazion e sarà divierse. Chel cu ven, al sarà un an clâf: si fasaran i “plans trienâi” pe formazion e e sarà ripristinade la autonomie di Udin».
LA IMPUARTANCE DI GJERIATRIE_Par Renzulli, dut câs, no si trate di une problematiche dome procedurâl, cheste union di scuelis. «La gjeriatrie e je une specialitât che e covente a di une popolazion tant che chê furlane. Jo o resti convint che a varessin di jessi tirâts dentri ancje i miedis di base. Si trate di un setôr che al varès di jessi pandût sul teritori e par chest al varès di rivuardâ la ativitât mediche sul teritori propit pal fenomen impuartant di senilizazion de nestre int». Atenzion, al continue Renzulli, nol è un fenomen conzunturâl ma struturâl e ireversibil: «Il slungjâsi de vite e la etât medie che si è vie vie alçade a son dâts cierts, cun dut chel che a compuartin. Spostant la scuele a Triest, si slontane dal teritori cheste risorse e in ultime batude si dinee a Udin un cjamp e un contest dal sigûr impuartant e indispensabil».
Oscar Puntel

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +