Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – VTC in digjitâl

............

Chê di VTC – VideoTeleCarnia e je une storie che e nas intal 1980, in gracie di dôs grandis passions:  chê pes cinepresis di Mario De Cillia e chê altre pal mont de comunicazion de sô femine Giuseppina Pittino.
E cussì, dal studi di vie 4 di Novembar di Trep di Cjargne, in dôs stanzis rigjavadis in cjase lôr, a scomencin la grande aventure; un lavôr un grum impegnatîf pal fat che al tocje stâ simpri atents a ce che al sucêt di fûr de puarte di cjase, documentâsi, regjistrâ, meti adun i servizis… Di fat, VTC e à simpri volût rivâ intes cjasis cun servizis ben fats, curâts cun precision e dedizion, ancje se il cost di paiâ al è alt: oris e oris di lavôr. Ma cuant che e je la passion, dut al devente plui sempliç!
SIMPRI PLUI LONTAN_ Il segnâl di VTC, che sul imprin al rivave dome tes cjasis di Trep, cul lâ dal timp si è slargjât a Liussûl, Paluce, Sudri, Çurçuvint, Monai, Darte, Zui, Paulâr e tes primis cjasis di Tumieç; cualchi an di autonomie di gjestion e dopo, cui mudaments des leçs, in gracie di un acuardi cun Telefriuli, VTC al mande in onde i siei programs dôs voltis pe setemane. Une television che e cjape subite pît parcè che e cjacare cu la int, e da spazi e atenzion ai problemis e ai fats dal teritori, e e jemple il vueit di informazion – plui o mancul volût – dai mieçs publics, de RAI Regjonâl e dai grancj mass media.
WEB E DIGJITÂL_ Tal 2006, VTC – vierzint un sît internet (www.videotelecarnia.it) – e scurte lis distancis cun furlans e cjargnei ator pal mont, e cun ducj chei che a vuelin cognossi la nestre tiere.
Cualchi mês fa, il gnûf sisteme di trasmission dal digjitâl terestri al segne inmò une sielte coragjose di VTC che, mantignint la colaborazion cun Telefriuli, e jentre tal so multiplexer gjestint in propri il canâl LCN 690 e fasint cognossi i siei programs par dut il Friûl. Un pas grant che De Cillia e Pittino, insieme ai tancj colaboradôrs volontaris, a àn volût fâ par continuâ a vê une television gjenuine, cence tancj salamelecs, libare di leams politics, atente ae storie, ae culture, aes lidrîs dal teritori; pronte a dâ spazi a dibatits, a documentaris e a cui che al è taiât fûr de societât.
Daspò 30 agns, la informazion ‘made in Cjargne’ e va indevant, cence pierdi la muse, cirint di stâ al pas cui timps de moderne tecnologjie.
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +