Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERZIDURE – Un altri pas su la strade de indipendence

............

Il SNP al continue il so viaç par une Scozie libare
Il SNP al continue il so viaç par une Scozie libare

Alex Salmond al conferme la vitorie che al veve concuistât tal 2007, cuant che al veve rivât a fâsi nomenâ prin ministri dal guvier scozês, che pe prime volte al viodeve un indipendentist ae sô vuide.
Ma rispiet al prin, za straordenari, sucès cu lis elezions di Mai di chest an, il Pàrtaidh Nàiseanta na h-Alba (par gaelic e par inglês Scottish National Party), al à rivât a fâ inmò miôr. Di fat, dongje de incressite di consens personâl pal so leader, invezit de maiorance relative che e jere vignude fûr 4 agns indaûr, chest colp il Partît Nazionalist Scozês al à cjapade la maiorance assolude dal Parlament istituît sul finî dai agns Novante. Pe prime volte duncje il SNP al à la pussibilitât di guviernâ di bessôl cence cirî acuardis cun fuarcis tant che laburiscj o liberâi democratics, che ta chescj agns a vevin frenât sul procès pe indipendence di Londre.
La vitorie clare dal SNP no à sparagnât consecuencis ancje par chês altris fuarcis politichis: Iain Gray, il leader dal Labour Party in Scozie, dopo vê pierdude ancje la “fuartece laburiste” di Glasgow, si è dimetût.
Il stes prin ministri di Londre David Cameron, ametint il sucès de fuarce indipendentiste, si è complimentât cun Salmond e al à dimostrât une cierte disponibilitât pe Scozie, rimarcant il plen rispiet pal risultât. Ma al à ancje fat intindi daurman che al fasarà di dut par evitâ la separazion scozese e mantignî unide la Grande Bretagne.
Il messaç di ringraziament ai eletôrs
Il messaç di ringraziament ai eletôrs

Ma Alex Salmond nol à pôre e no si ferme. Vuê al pues contâ su 69 parlamentârs elets suntun totâl di 129 (tal 2007 il SNP al veve vût 47 rapresentâts elets) e al è za daûr a imbastî il troi par rivâ a davuelzi il referendum su la indipendence che al veve za anunciât tal 2007. E cence nancje la dibisugne di chei ats violents che, magari cussì no, a àn compagnât i procès di autodeterminazion dai popui in altris bandis dal mont. Un percors che pas dopo pas al à tant che fin chel di recuperâ chê plene indipendence gjoldude, no dome prime dal 1707, an dal Act of Union che al veve eliminât il Parlament scozês e unît il ream di Scozie cun chel de Ingletiere, ma fintremai prime dal 1603, an de union des dôs coronis sot di un unic re.
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +