Chest an a colin i 30 agns dai siopars de fam puartâts indenant dai presonîrs republicans inte preson di Long Kesh in Irlande dal Nord là che a àn pierdût la vite Bobby Sands e altris nûf militants dal Esercit Republican Irlandês (IRA) e dal Esercit di Liberazion Nazionâl Irlandês (INLA).
Cundut che no jere la prime volte che i presonîrs republicans a dopravin cheste forme di proteste o che cualchi militant al murive, i fats dal 1981 a son stâts une tragjedie che e à segnât a fuart la storie resinte de Irlande e che e à vût un rivoc cence precedents ancje fûr de isule.
La repression violente metude in at in Irlande dal Nord cuintri dai moviments pai dirits civîi che a denunciavin il regjim di discriminazion in vore cuintri de comunitât nazionaliste irlandese, e veve inviât un conflit viert tra i grups armâts republicans, lis fuarcis di polizie e l’esercit britanic.
Il guvier di Londre al veve slargjât la legjislazion di emergjence e lis misuris repressivis; intal 1976, par crevâ il morâl dai republicans, al veve decidût di gjavâ il status di presonîrs politics a ducj i arestâts par reâts leâts al conflit.
Cuintri dal tentatîf di fâju passâ par criminâi comuns, i presonîrs a vevin inviât une schirie di protestis simpri plui duris e tal 1980 al jere partît ancje un siopar de fam. Cuant che il prin dai sioperants si cjatave aromai sul ôr de muart, il segretari di stât pe Irlande dal Nord al veve prometût di acetâ lis domandis dai presonîrs e la proteste si veve fermade.
Cuant che si capìs che la promesse no sarà rispietade al tache un altri siopar de fam: Bobby Sands al partìs il prin di Març dal 1981 e po, a man a man, i van daûr altris volontaris dal IRA e dal INLA. La proteste e mobilite disinis di miârs di personis in Irlande dal Nord e la poie ae lote si slargje ancje intal rest dal mont, ma il guvier bitanic nol sint resons.
Bobby Sands al mûr ai 5 di Mai. Scuintris violents a scjassin la Irlande dal Nord e manifestazions di proteste si davuelzin in cetantis citâts dal mont. Tra i 12 di Mai e i 20 di Avost a muerin ancje Francis Hughes, Raymond McCreesh, Patsy O’Hara, Joe McDonnell, Martin Hurson, Kevin Lynch, Kieran Doherty, Thomas McElwee e Michael Devine. Ai 3 di Otubar la proteste e finìs dopo che diviersis fameis a àn domandât di alimentâ i presonîrs jentrâts in come.
Il struc miôr di chestis lotis tragjichis si le cjate intes peraulis di Gerry Adams (Sinn Féin): «Tal 1976 il guvier britanic al veve cirût di criminalizâ i presonîrs republicans; tal 1981 a son stâts i presonîrs republicans a criminalizâ il guvier britanic».
Te ultime pagjine dal so diari Sands al à scrit: «Se no rivin a sdrumâ il desideri di libertât no puedin crevâti. No mi crevaran parcè che il gno desideri di libertât e la libertât dal popul irlandês a son tal gno cûr». A son lis peraulis di un fantat che al amave la vite, ma che cu la sô muart al à mostrât al mont che la dignitât e la voie di libertât a son plui fuartis di ogni preson.
Carli Pup
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +
Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico
Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +
L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât
Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +