Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERZIDURE – In Friûl, cuntun sium tal cjâf e la Afriche tal cûr

............

Baba Crachi al à 23 agns e dut l’entusiasim dai zovins de sô etât. Al à une bocje di ridi che e tache il bonspirt.
E al à un sium, chel di fâ il gjornalist. Cumò, però, al à bisugne di lavorâ par judâ la famee. Al è in Italie dal Jugn dal 2007.
LIS DIFICOLTÂTS DAL INIZI_ Al è rivât tal Centri di acet “E. Balducci” di Çuian tal Mai dal 2008, daspò vê vivût plui di 5 mês te stazion dai trens di Udin, durmint tes cabinis automatichis par fotografiis e te sale di spiete, fintant che, daspò di un ricovar in ospedâl, il Comun di Udin lu à indreçât a Çuian. Dilunc de permanence al “Balducci”, al à fat un cors di lenghe taliane e un altri di eletricist al Civiform di Cividât. Une formazion impuartante, stant che cumò Baba al fevele benon talian – e al sa ancje cualchi peraule di furlan – e al fâs l’eletricist par une dite di Çuian cu la formule de borse-lavôr, in gracie dal Comun di Udin. A son dome trê mês, ma il zovin ghanês al spere che cheste esperience i vierzi lis puartis dal mont dal lavôr regolâr. Sì, parcè che Baba, tant che tancj altris imigrâts, nol è stât cu lis mans in man. Si è simpri rangjât a fâ cualchi lavorut – dal muredôr al zardinîr – par tirâ dongje cuatri carantans par mantignîsi e di mandâ ai siei in Ghana. Al à cirude une cjase – ma cence un contrat di lavôr regolâr nissun te fite -; le à cjatade traviers de associazion “Vicins di cjase” tal cuartîr di Sant Domeni a Udin, dulà che al vîf, dal an passât, intun monolocâl de comunitât. E je la ultime tape di un viaç lunc 7 agns.
LA STORIE_ Baba al lasse il Ghana a 16 agns, daspò che, par motîfs politics, i copin il pari, esponent dal Npp, il New patriotic party. Ferît ancje lui tal scuintri, Baba al scjampe e a Boku, vint pôre pe sô stesse vite, si unìs a doi zovins bande il Nigjer. Po al rive in Algjerie, duncje in Libie e, vie mâr, a Siracuse. 1500 dolars il cost de traviersade: «Trê dîs cence mangjâ – al ricuarde –, o vevin aghe dome pe prime dì. O jerin in 28 su la barcje. O ai vût cetante pôre». E ancjemò, trê setemanis tal cjamp sfolâts di Siracuse, scuasi trê mês a Croton e, in sachete il permès di permanence umanitarie, la rivade in Friûl. Cumò Baba al à un permès par protezion sussidiarie che i scjadarà tal mês di Setembar. Mi dîs che nol restarà in Friûl par simpri, ma al varès gust di fermâsi ancjemò un pôc. Al pense, di fat, ai sîs fradis e sûrs che al à lassât in Ghana e che a àn bisugne di jutori.
LA VITE IN FRIÛL_ Baba al pant che achì, in Friûl, nol è mai stât ben fin insom.
I domandi parcè. Nol dipint de sieradure dai furlans, che pûr, al amet, e je stade une dificoltât sul imprin. «A son cuatri agns che o cîr un lavôr stabil e une cjase – mi spieghe –, li che o soi a Sant Domeni, no podarai restâ par simpri. Lis leçs talianis in materie di imigrazion a cambiin di un continui e o ai pôre che, di une dì a chê altre, mi mandedin vie». Tes peraulis di Baba no je nissune lagnance ni nissune pretese. Baba al domande dome di lavorâ, ancje “cuntune paie plui basse di un talian”. Al met in bande i siei desideris. «Se o ai voie di vivi – al dîs –, o ai di fâ ancje chel che no mi plâs». Nissune gnove. Che i imigrâts a vedin di fâ chel che i talians, massime chei zovins, no àn plui voie di fâ, si lu sa. Lu à dit di resint ancje il ministri de Economie, Giulio Tremonti, a Washington in ocasion dai lavôrs dal Font monetari internazionâl. Altri che robâ lavôr ai talians, tant che al dîs cualchidun. E no je une gnove – volint resonâ dome inte logjiche, prevalente, di marcjât e convenience – che i imigrâts a sedin fondamentâi pal ecuilibri dai conts publics talians, pal funzionament dal marcjât dal lavôr e pe ufierte di servizis ae persone. Dome cumò, chei che a son in Italie – plui di 4 milions – a produsin une ricjece dal 10,6 par cent dal Pil nazionâl.
UN LEGJISLAZION CHE NO JUDE_ A chei che a spaurissin la int cu la menade dai imigrâts che a robin, che a puartin delincuence, Baba al rispuint che «cui che al fale, al è just che al paiedi, ma no si pues fâ di ogni jerbe un fas». Pluitost, al osserve, «a son i sorestants che a varessin di fâsi un esam di cussience. A fasin leçs dome par parâ i lôr interès, leçs injustis sedi pai talians sedi pai forescj. Si è laris – al dîs – ancje cence pontâ la sclope».
No cate lis dificoltâts, Baba no si rint.
Al cjale al avignî cun sperance, gracie ancje a cui che i sta dongje. Il pinsîr al va a une famee di Savogne, che lu ten tant che un fi, e a ducj chei che, in formis diferentis, i àn dât acet e lu àn judât. Baba al à agrât e al continue a sperâ che, une dì, al rivarà a coronâ il so sium, chel di deventâ un gjornalist-documentarist, par contâ ce che al sucêt tal so paîs e ae sô int, fuart dal amôr pe sô tiere.
Erika Adami

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +