Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. Jemplìn il stadi!

Bete di Spere

A son lontans i timps che al puest di “Alè Udin” si cjantave “Al è ultin” par butâle in ridi e dismenteâ la enesime disfate. Di cualchi an, i nestris fantats nus àn usâts a vinci. No a vinci dut, al è clâr, e nancje a vinci un pôc sì e un pôc no: in gjenar, l’Udin al fâs une rie di vitoriis che ti fâs crodi che il scudet aromai al sedi matematic, e dopo al scomence cuntune rie di sconfitis che lu parin jù fin te zone retrocession. O, come chest an, il contrari. No par nuie l’Udin al è blanc e neri: lis sfumaturis no fasin par lui.
Ma il vêr tifos furlan nol mole: ancje se la scuadre e va mâl, lui le seguìs simpri, al stadi, in trasfierte o lant a cjatâle a Roncjis in aeropuart cuant che e torne la sere. Parcè?
Par almancul cinc motivazions.
Prime. Il furlan al è coerent, simpri. Se si svee la matine ledrôs al è ledrôs dut il dì (se si svee content, invezit, si pues simpri voltâ in piês). Se al seguìs l’Udin, lu seguìs simpri, che al vadi ben o che al vadi mâl. Tant ancje se si va in B si reste simpri plui in alt da la Triestine.
Seconde. Il furlan nol seguìs lis modis. Anzit. Al è scuasit content che l’Udin nol vadi masse ben, parcè che cussì nissun lu pues acusâ di tifâlu nome parcè che al va ben.
Tierce. Nissune television taliane e fevele mai dal Udin, e stâ daûr al Udin e je la uniche maniere par lamentâsi che nissune television taliane no feveli de nestre scuadre.
Cuarte: il tierç timp. No, no chel dai zuiadôrs: chel dai tifôs. Lâ a viodi la partide, par un furlan, al è dome l’inizi. Dopo, fûr dal stadi, dongje des machinis, si zuie une altre partide: al vinç cui che al à puartât plui robe di mangjâ: salams, persuts, pan, vin e formadi, ancje une gridele. Se l’Udin al à vinçût, si mangje par fâ fieste, se l’Udin al à pierdût, si mangje par pensâ a alc altri. Se al à paregjât, si mangje e vonde, cence une reson.
E par ultime: il spirit di sacrifici. Il furlan al va al stadi simpri e no si fâs fermâ da la ploie, dal aiar o dal frêt. Anzit: al è plui content, parcè che cussì, dopo, al pues disi “jo no mi fâs fermâ da la ploie!” (o dal aiar, o dal frêt). No par nuie il Stadi Friuli lu vevin fat viert: parcè che il furlan al è plui content se si sacrifiche.
A proposit: ai 22 di Mai, pe ultime di campionât, o vin di jessi ducj al stadi, par une motivazion o chê altre. Se l’Udin no si zuie plui nuie, o sarìn dongje di lôr pal spirt di sacrifici furlan. Se si zuiarà la cualificazion in Champions, o judarìn Pozzo cui lavôrs pal gnûf stadi: pe contentece, o butarìn jù chel vecjo cussì al sarà bielzà pront di tornâ a tirâ sù.
BETE DI SPERE

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +