Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS – “Amôr di Patrie”: lidrîs vivis

............

“Amôr di Patrie” al è un libri che al tire dongje i editoriâi scrits di pre Antoni Beline pal nestri mensîl La Patrie dal Friûl. Chest al è un prin volum che al à dentri chei che a van dal 1979 al 1983. Parcè tornâ a leisi robe cussì “vecje”, al podarès domandâ un?
Parcè che tal câs dai grancj inteletuâi, come che al jere pre Toni, no dome i lôr pinsîrs no scjadin cul timp, ma al contrari a mantegnin la lôr cjame di atualitât e adiriture di profezie.
A partî dal prin editoriâl dal 1979 li che al scriveve: «O sin furlans di lenghe furlane, che a son convints di fâ part de nazion furlane. Che al è come dî che o sin un popul, une etnie, une nazion, che dopo tancj parons, che a àn balinât di chestis bandis dilunc i secui, cumò di cent agns indaûr o sin cjapâts dentri tal tramai dal Stât talian».
Une frase che par nô che si spindìn pal Friûl no dome atuâl, ma e indiche une direzion: concets indevant come dome pinsîrs pardabon onescj e utopiis a san jessi.
Chescj editoriâi a son ce che o pensìn nô che si spindìn pal Friûl: temis simpri inlidrisâts
te storie platade de nestre tiere, ma che a coventin o par lei il presint o par rivolzisi al avignî. Leint pre Toni al ven fûr a clâr che al esist un pinsîr furlanist, particolâr, sclet e la plui part des voltis une vore indevant.
Un esempli: baste pensâ dome al federalisim che al jere tal dibatit autonomist furlan agnorums prin de mode di cumò, cuant che i autonomiscj par cheste lôr idee a jerin considerâts fanatics, insumiadôrs. Come cussì par tantis robis che dopo si son fatis buinis (magari di cualchidun altri) o che si realizaran.
Cuant che al mûr un vecjo e bruse une biblioteche, si dîs.
Imagjinaitsi ce sorte di biblioteche che je lade in fum cun pre Toni.
Chest al è il sens di chest libri, che nus torne indaûr alc dal sô pinsîr.
E al è di lei e, come che al fasè pre Toni cun chel di chei che a vegnirin prime di lui, aprofitâ di chestis lidrîs par fâ menâ gnûfs butui.
Dree Venier

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +