Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Il nucleâr lu vin za in cjase

............

Al è di bant fâ fente di nuie o, piês ancjemò, butâle dute in ideologjie. Si pues ancje fâ ta cheste maniere, ma cussì no si rive a cjatâ soluzions, almancul che no sedin di fonde: sì o no ae energjie nucleâr. Par ducj, par dut e par simpri.
In Friûl al è ancjemò vîf il ricuart di Cernobil. Pensait al numar dai muarts pes conseguencis dal nûl radioatîf, dopo tancj agns, no in Russie, ma chi di noaltris, massime in mont, te zone di Tarvis, tra chei de forestâl e des aziendis sanitariis, mandâts a fâ controi e rilêfs tai boscs.
No dome, la tragjedie nucleâr, le vin vude denant dai voi, su lis musis di chei frutins che a àn passât tancj istâts tai nestris comuns, ospitâts da lis fameis furlanis, par gjoldi un rai di soreli dopo tancj patiments.
Cumò ce che al è sucedût in Gjapon nus puarte di gnûf la cuistion denant, ancje se si jere riproponude cu lis sieltis dal guvier pai sîts in Italie. Si faseve il non di Monfalcon e po dopo di cualchi localitât sul Tiliment tra Spilimberc e Tisane. Dut rimandât par vie de moratorie di un an decidude a Rome stant il pussibil efiet dal Tsunami su lis elezions aministrativis. La region no si è pronunciade uficialmentri cuintri de sielte nucleâr dal guvier. Il president Tondo al à mantignût une linie strane: Sì al nucleâr, ma a chel sloven. Ce vuelial dî?
Une partecipazion de region ae central di Krsko, apont in Slovenie, ma fint cumò Lubiane e à rispundût cun cortesie, in maniere interlocutorie, ma al somee che no vedi nissune intenzion di vierzi i puartons de sô riserve energjetiche.
Pai furlans il probleme al reste: un incident te centrâl slovene (che par diviersis zornadis si è fermade par un probleme tecnic di funzionament a metât di Març, ndr), pes distancis che a son cu la nestre tiere, al vûl dî tant che vêlu in cjase. Pa la cuâl noaltris il nucleâr lu vin za di timp.
E no dome, une bombe chimiche e je simpri inescade a Tor di Zuin.
Sperìn ben… o vino di cirî struments di difese e, se pussibil, di alternative?
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +