Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. Il dotôr Spock al jere furlan

............

Il “Star Trek par furlan” (il non che i àn dât i autôrs al è STCJ: «Star Trek Chel Just», ndr) aromai lu cognossin ducj: cui no lu aial mai viodût o no aial mai sintût fevelâ di lui? La dopleadure in lenghe dal storic telefilm american di fantasience, fate di chei de Zuppotto Pacioso, e à fat scjas par dut il Friûl. La bande dai Zuppotto Pacioso e je un grup di amîs vuidâts di Stefano Turco che al veve za zirât cualchi cine amatoriâl e che, intun moment di ferme de produzion, al à decidût – duncje avonde casualmentri – di butâsi a fâ une dopleadure.
IL SUCÈS DI STAR TREK_I motîfs dal grant sucès no si capissin ben: il prodot al è goliardic (tant che al à ofindût cualchi furlanist) e cun cualchi batude avonde penzute. Forsit e à concuistât la sô grande spontanitât. Magari i à zovât il fat di vê metût dentri l’eterni teme dai furlans cuintri i triestins: i terestris a son furlans, i Romulans (i classics nemîs dal telefilm) a son triestins (e, par dî la veretât, scuasit a recitin miôr). Pues dâsi che si ves voie semplicementri di un prodot sclet e facil in lenghe.
Chê de dopleadure artesanâl no je une novitât a nivel talian: il sbassâsi dai coscj dai mieçs tecnics cu la digjitalizazion al à favorît dutis chestis produzions sul gjenar “fat bessôl”, ma il sucès e la imitazion discjadenade di «STCJ» a son pardabon di marcâ.
CHEI ALTRIS_Tal mâr di chestis produzions, no mancje cualchi “imitazion” realizade avonde ben. «Metrics» e je la parodie di «Matrix», che però dopo un biel inizi e naufraghe te lungjece dal film origjinâl. Biele la version di «Supercar» (telefilm american) clamade «Supercjar», cun dentri un goloseç une vore particolâr: il protagonist al impie la radio e si tache a sintî «Amôr o vencul», toc storic dal prin grup punk furlan, i Inzirli. Sburtâts dal public, i Zuppotto a decidin di fâ une altre dopleadure cuntune lôr version di une pontade dal telefilm «Starsky e Hutch»: dentri a metin ancje il cjargnel, il venit, il triestin, ma il sucès nol è chel di Star Trek.
THE SIMPSON’S_Par ultime, ma prime par cualitât, e je la dopleadure de serie dai Simpson: la mode e rive fin ai cartons animâts, duncje. Chest lavôr al rive a superâ i “mestris” Zuppotto Pacioso e ducj chei altris. La cualitât de recitazion e je une vore buine e lis vôs caraterizadis ben come te serie origjinâl. Ancje i tescj e i temis tratâts no disfigurin, creant une version pardabon furlane dal cartoon di Matt Groenig: forsit miôr de version taliane, parcè che tal test i autôrs a metin in ridi vite e maniis furlanis, propit come che la serie origjinâl e fâs cun chês americanis.
Sigûr però che il lavôr nol à la spontanitât un pôc smafare ma legre di Star Trek, che duncje al reste chel plui famôs.
Dree Venier

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +