Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. Lis stradis de anime di Franco Maschio

............

Al è impussibil no jessi tacâts de positivitât e dal entusiasim di Franco Maschio, il scultôr dai fruts che si rimpinin sui scois a Caorle, dal gjigant ungaretian a braçs vierts che si “ilumine di imens” a Sante Marie la Lungje, des mans che si alcin viers il cîl  tal “Dal profont a ti o sberli o Signôr” tal domo di Vençon – omaç aes vitimis dal taramot –, dal paiasso tal plui biel parc di Montecarlo. Franco al è un om realizât. Tal lavôr e te vite. Al baste cjalâlu. E pensâ che il so percors di artist al è partît a planc e cun tantis dificoltâts. Diplomât al “Malignani” di Udin, 22 agns indaûr, cun femine e doi fruts piçui, Maschio al molà il so puest di vore di tecnic metalurgjic ae Pittini di Osôf par secondâ la sô vocazion: la art. Ae fonde de decision une passion fuarte e tante determinazion e, massime, il supuart de famee, amatissime, che il scultôr al à simpri iniment. Se vuê al vîf di art e al è preseât e amirât ancje fûr dai confins de Patrie, al è mert di cui che i sta dongje. Emotivementri e fisichementri. I siei cjârs, di fat, a vivin cun lui inte cjase/laboratori di vie Udin, ae jentrade di Maian, vignint di Farle, tal mieç dai cjamps. Al è li che al da anime a pieris e çoncs. Nuie di impuartât. Franco al lavore dome materiâi locâi: de piere piasentine a cjastinârs, noglârs, morârs o cuargnolârs di chenti. Une sielte che e marche il leam, fuartonon, cun cheste tiere. Lui che al è “di raze Piave”. I siei, di fat, a son rivâts di Trevîs. Ma «jo o soi nassût achì, o soi furlan e o tabai furlan», al marche. Franco al sint di apartignî a cheste tiere. Lu dîs a clâr. E, cu la sô art, al à voie di rapresentâ chel sens di apartignince, di rapresentâ une comunitât, chê furlane, ancje par «sburtâle a alçâ il cjâf, a cjapâ cussience di ce che e jê». Ancje par chest e par “elevâ” i furlans, e je nassude, tal grim de famee Maschio, la idee di meti in pîts une oasi artistiche a Maian, dongje dal laboratori di vie Udin: un lûc che no dome al dedi acet aes oparis dal artist, ma che al sedi bon di trasmeti a fruts e grancj il sens dal biel.
Piere, len, metal. La materie e cambie, ma no la intensitât che a trasmetin lis oparis di Maschio: incuintris di maris e di fîs sospindûts intune lûs di inocence, personaçs che a polsin o che a pensin, evoluzions di atletis e balarins invuluçâts di fîi dinamics, abraçs tenars di inamorâts zovanissims, tors di personis che a van sù in alt viers l’infinît e che si tegnin strentis cun mans sproporzionadis rispiet ai cuarps. A son grandis a pueste. «Ce si fasie cence mans?» mi dîs l’artist maianês, contantmi di cuant che, picinin, al fasè un pipinut di ciment e, braurôs, lu mostrà a so pari, che i domandà dulà che al ves cjolt il ciment. «Ti tai lis mans!», i disè, scuvierzût che lu veve robât ai muradôrs. Chel amoniment, Maschio lu à simpri vût iniment, viodût che lis mans a son ancje l’imprest de sô creativitât.
Franco al cjale la nature e le invide a creâ cun lui. Al mude lis pieris in bestiis. Al vierç i arbui par liberâ il Crist in crôs che i àn dât acet par agns. Al gjave fûr di lidrîs musis e figuris di tension rare. I cuarps a son suts e sfilâts, par dâ il sens di moviment. Colôrs, ruspidecis e venis de piere e dal len, che a dan un efiet pitoric di no finît, a contin oms e feminis, lis lôr storiis, lis lôr faturis e lis lôr debolecis, lis lôr emozions. A ricorin i temis de maternitât, de caritât, de solidarietât, de atenzion a chel altri, che a rivin dal didentri dal artist. Messaçs che a nassin dal cûr e che a fevelin al cûr di cui che al cjale lis sôs sculturis.
Erika Adami

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +