Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN – CABLÂT & CONTENT. Blogstars daspò dal boom

............

Sul numar prime o vevi fevelât dai blog furlans in marilenghe, dulà che no si môf cuissà ce, chest colp us segnali il câs di trê di lôr fats di furlans in lenghe taliane. A son nassûts tai ultins timps, dopo dal boom di Facebook che al à puartât a une riduzion dal numar di blog, come che o disevi simpri tal toc stât: screâts in timps dopo de grande espansion, duncje, a àn cjapât distès un biel sucès.
Il prin al è Il perbenista un blog che al fevele di politiche massime di Udin e de regjon. Il stîl al è dispès gjornalistichementri sore des riis, ma al à il mert di fevelâ in maniere, ancje polemiche, di cantins che tai media tradizionâi a son tratâts in maniere plui inzessade o ignorâts. Po dopo, se cualchidun al à alc di dî, i coments a son vierts: repliche e critichis, duncje, a son garantîts. Il ledrôs de medaie dai coments libars al è che si cjate un tic di dut. Nissun lu dîs, ma lu lein ducj.
Tal blog machetiseimangiato si fevele di cusine, invezit. La blogarine in cuestion e je une furlane che e je a stâ a Rome. Rossella, cussì si clame, lu à vierzût daûr de sô passion pal fâ di mangjâ e a un ciert pont, sburtade di une vecje filastrocje furlane (chê dal jeurut), si è metude a proponi cualchi ricete di chenti. Il sucès al è stât grandonon, tant che cuant che e à inviât un “contest” (un concorsut) invidant i letôrs a cogâ i cjarsons, ben 51 di lôr a àn partecipât cogant e fotografant il risultât de lôr interpretazion de ricete dal tipic “prin” cjargnel. Stant il grant sucès, Rossella e à fat su un e-book (libri digjitâl) che al è discjamabil o consultabil dal so blog. La esperience i à coventât ancje a jê par riscuvierzi il Friûl e scrutinâ miôr lis sôs particolaritâts culinariis che jê par prime, di furlane, no cognosseve gran (un classic che nol vâl dome pe cusine).
Dibattito morsanese al è invezit un blog coletîf fat sù di un trop di blogarins di Morsan di Strade che a son a stâ sedi tal paîs, ma tancj di lôr fûr pal lavôr, sedi in Italie che tal forest. La base di partince e je locâl, i post a tachin disint «vuê pai bars di Morsan si fevelave di…» par intindi che par internet si fâs chel che si faseve une volte pai ambients: i discorson e i argoments che dopo a deventin “opinion publiche”. Partint di chel, tal blog si fevele di dut: politiche, temis internazionâls, economics e di costum. Il difiet al è che, massime pe politiche, no je une vision pardabon “glocâl” des cuestions: il riferiment a son simpri i partîts talians. Visitis simpri plui in cressite, al è un biel cjanton li che si cjatin sponts interessants ancje par cui che nol è di Morsan.
Insumis la conclusion e je che il blog al è e al reste ancjemò cumò un imprest grandonon pe comunicazion che la rivoluzion digjitâl nus a metût in man.
Il segrêt? Cjatâsi une nichie juste.
Dree Venier

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +