Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS – Cuatri stagjons dal an, Contis de disincressite

............

Si che par solit, cuant che si à di cjoli alc, la prime robe che si fâs e je informâsi, provìn a cjacarâ di chest libri a fuarce di domandis.
Ce libri isal?
Cuatri stagjons dal an” al è un libri di contis scritis di Gianfranco Pellegrini.
Un librut picinin (11.5×17), incartonât in brossure, di 78 pagjinis, vignût fûr pe cjase editore Kappa Vu. Il titul al è peât aes cuatri contis principâls, une par stagjon, ma dentri a ‘nd è ancje altris dôs contis plui picininis e une jentrade di Bepi Mariuz. Lis cuviertinis a ripuartin dôs temparis di Evaristo Cian.
Ma l’autôr cui isal?
Gianfranco Pellegrini al è dal ’54 e al è a stâ a Val di Reane. La sô passion pes tecnologjiis, pe logjiche e pe algjebre a doi valôrs lu à puartât a cjatâ lavôr intal cjamp de informatiche. Al è convint che la scriture e sedi il just completament par considerâ uman” il discors, al à vût insegnât furlan e al à publicât contis sul Strolic, su lis rivistis Sot la Nape e La Comugne e sul blog Contecurte.
Ma ce isal dentri, di precîs?
Dutis lis contis presentadis a metin dongje temis diferents, ma che a àn ducj in comun il passâ dal timp e lis stagjons de vite dal om e de societât, in gjenerâl. Gianfranco al scrîf cuntun furlan une vore net e elegant, che al fâs risaltâ lis ambientazions e lis descrizions dai personaçs. Al cjape ispirazion de tradizion par contâ emozions. Inte prime conte, par esempli, un pari e so fi a cirin di brusâ nuiemancul che une strie ma, lant indevant a lei, si capìs che il cûr de conte al è l’om che si dismentee, sdrumât malamentri de tecnologjie e de modernitât, dal rapuart cu la nature e cu la bielece des piçulis robis di ogni dì. Cussì ta chês altris contis, dulà che al somee che si cjacari di aganis, di drâcs o di fantasimis, ma a la fin si conte il pericul che l’om al deventi simpri plui frêt e lontan dai sintiments.
Ma a cui puediâl plasê?
Al plasarà di sigûr a chei che a gjoldin de biele scriture in lenghe furlane, fate di peraulis e mûts di dî che in dì di vuê a corin il risi di lâ pierdûts. Al plasarà ancje a chei che a àn gust di sintîsi contâ une storie che e misclici il savôr romantic cun chel de modernitât, cence dismenteâsi di meti dentri un tic di fantasie.
E a cui che si abone a la Patrie dal Friûl al plasarà ancje il presit promozionâl: o podarês ordenâlu cu la formule + regâl” zontant 5 euros al presit dal abonament par un an.
Raffaele Serafini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +